Snabblänkar om sex

Postat: 11 oktober, 2013 av olofedsinger i Lärjungaskap
Etiketter:

För den som snabbt vill kolla in hur jag själv försöker arbeta med olika frågor som har med sex att göra, kommer här en förteckning över  de artiklar jag har skrivit i ämnet  på bloggen det senaste året. På sommarens TEJP-läger hade jag också ett bibelstudium på temat ”Sex – Guds gåva” som går att lyssna på här.

Några människor (däribland den RFSU-informatör som vi bemöter i dagens Dagen) har frågat om jag i praktiken vill ha en kristen lärjungaundervisning kring sex och samlevnad i skolan. Alltså det jag försöker mig på i flera av artiklarna nedan. Svaret är att nej – självklart kan vi inte ha en sex- och samlevnadsundervisning för människor som inte är kristna, där vi låter Bibeln vara yttersta auktoritet. Det är både orimligt och orealistiskt. Däremot tror vi ju på en Gud som är alla människors Skapare, och att inspireras av Guds personlighet i frågor som kärlek, trofasthet och tjänande kan knappast vara fel. Särskilt inte som det finns gott om forskning som visar att relationer som präglas av detta både socialt och sexuellt blir mer hälsosamma!

Två konstruktiva försök att skapa mötesplatser mellan kyrkan och samhället i stort gällande dessa frågor är de båda sidorna Gutt og jente (Norge) respektive Adam og Eva (Danmark). Den senare av dessa besöktes under 2012 av 25 % av alla danska ungdomar mellan 11 och 25 år!

Nåväl, här kommer en lista på mina egna bidrag i frågan:

I: Introduktion

II: Att bli ett kött

III: Värt att vänta på?

IV: Sexualitetens syfte

V: Är Bibeln verkligen så tydlig?

VI: Sambo – varför inte?

VII: Om vi tar det från den positiva sidan

VIII: Vad betyder egentligen ”otukt”?

IX: Gud renar även från sexuella synder!

X: Hur ska man tänka kring onani?

XI: Skillnaden mellan samlag och orgasm

XII: Samboskap utan sex

XIII: Den ack så lättillgängliga porren

XIV: Ställningar och ingångar

XV: Homosexualitet

XVI: Skillnaden mellan en biblisk och en traditionell äktenskapssyn

XVII: Celibatet

XVIII: Det här med abort

XIX: För fortsatt läsning

XX: Bibliska råd om att hantera frestelse

Lämna en kommentar