Gud och sex – del XVIII: det här med abort

Postat: 18 juli, 2013 av olofedsinger i Lärjungaskap
Etiketter:, , , ,

Varje år genomförs ca 37 000 aborter i Sverige. I praktiken innebär detta att en av fyra graviditeter slutar i abort – bland tonåringar fyra av fem. Därmed kan man också säga att de som betalar det överlägset högsta priset för majoritetssamhällets syn på sex är de ofödda barnen – de som aldrig fick se dagens ljus.

Det finns mycket man kan säga i en artikel om abort. Det finns mängder av etiska, praktiska och sociala spörsmål att penetrera. Detta är dock inte målet med mitt inlägg här och nu. För den som vill djupdyka i ämnet kan jag rekommendera Ja till Livets hemsida. Det jag mycket kortfattat vill göra är i stället att sätta in abortfrågan i sitt mest direkta sammanhang – det som har med vår syn på sex att göra.

Det är en vedertagen sanning att 60-talets sexuella revolution aldrig hade gått att genomföra om det inte hade varit för preventivmedlens genombrott i samma veva. Man kan helt enkelt inte kosta på sig att ligga med vem som helst när som helst om man vid varje samlag riskerar att bli gravid.

Problemet är att det ändå är precis så det är. Inga preventivmedel är nämligen hundraprocentigt säkra, vilket gör att varje samlag har potentialen att leda till en graviditet. Till saken hör också att väldigt många människor – trots ständigt återkommande uppmaningar om motsatsen – väljer att ha oskyddat sex även när det rör sig om tillfälliga förbindelser. Det är helt enkelt lite för många parametrar inblandade för att man ska vara helt rationell när det gäller detta …

Och ännu mer problematiskt: Så som saker och ting har utvecklats har även själva abortingreppet kommit att betraktas – eller i alla fall användas – som ett ”alternativt preventivmedel”. Inte minst det faktum att fyra av fem tonårsgraviditeter slutar med abort tänker jag bekräftar detta. Om man inte kan/vill/orkar ta ansvar i den ena ändan av spektrat återstår ju till slut bara två alternativ: att föda det barn som har blivit frukten av ens sexuella aktivitet, eller att ta livet av det. De flesta väljer det senare.

För mig bekräftar detta ytterligare det faktum att vi behöver tänka in abortfrågan när vi ska tala om Bibelns syn på sex. Varje gång vi ligger med någon som vi inte är beredd att få barn med utsätter vi både honom/henne och oss själva för risken att behöva ta ställning i abortfrågan. Eller lite mer krasst: Vi riskerar att tvinga honom/henne och oss själva att några dagar efter samlaget ta ställning till frågor som: Vill jag bli förälder? Orkar jag bli det just nu? Ska jag döda mitt eget barn? Vad händer om jag inte gör det?

En uppsättning frågor som långtifrån alla människor är redo att tänka igenom. Särskilt inte under tidspress. Särskilt inte efter fullbordat faktum.

Dessutom säger erfarenheten att väldigt många kvinnor upplever stark press från sina egna pojkvänner/älskare när det gäller detta. Genom hot och tvång, eller genom att helt sonika vägra att ta ansvar, är det många män som ”tvingar” sina nyss så omhuldade samlagspartners att fatta ett av de största och svåraste beslut som en människa kan ställas inför. Allt i ”den fria kärlekens” namn.

Kontentan av allt detta blir att den i Sverige förhärskande sexualmoralen vore mer eller mindre omöjlig att upprätthålla om det inte vore för två avgörande parametrar: preventivmedlen och den fria aborten. Något som i sin tur förklarar mycket av den vrede som kommer till ytan så fort någon dristar sig till att ifrågasätta nödvändigheten i att 37 000 barn varje år avlivas redan i moderlivet i Sverige.

Jag är själv ingen motståndare till preventivmedel. Vi använder själva sådana, trots att vi är gifta. Vi är tacksamma för våra tre barn, men vi är samtidigt ganska glada över att vi efter 13 års äktenskap inte har hunnit få åtta … Samtidigt skulle jag hellre vara åttabarnsfar än veta att jag hade bidragit till att ta livet av fem personer som hade kunnat bli våra barn – men vars graviditeter vi i stället hade avbrutit.

Detta betyder inte att jag är motståndare till alla former av abort. Den försvinnande låga andel av alla aborter som har grunden i situationer som våldtäkt och incest är definitivt förståeliga – även om inte heller dessa alltid är nödvändiga. Speciella omständigheter råder förstås också när moderns liv är i fara. Men de mer än 95 % av alla aborter som inte faller under dessa kategorier är enligt min mening mycket sällan motiverade. Ibland får man helt enkelt inse att livets mysterium inte går att planera i detalj, och att även ett ”dåligt tajmat” barn är en Guds gåva.

Till saken hör ju att beslutet att ta livet av sitt barn inte passerar så oförmärkt i en människas liv som vi så ofta intalas via media. Mängder av kvinnor (och vissa män) kan flera år efter sina aborter fira födelsedagen för sitt barn: så här gammal skulle han ha varit om det inte vore för aborten … så här gammal skulle hon vara.

Depressioner, självmordstankar och andra posttraumatiska symptom är väl belagda bland kvinnor som har genomgått abort (se här för mer info). För att nu inte tala om den massiva undanträngda skuld som ligger latent hos de mer än en miljon svenska kvinnor som har gjort abort sedan den fria abortlagen infördes i Sverige 1974.

Jag vill inte lägga sten på börda för dem som redan har gjort det oåterkalleliga. Det jag i denna artikel har velat kommentera är det tankesystem som ligger till grund för vårt samhälles sätt att hantera ”den fria sexualitetens helighet” – och där den fria aborten är en av de bärande bjälkarna.

Till dig som läser detta och har gjort en eller flera aborter skulle jag vilja säga samma sak som jag skrev om sex utanför Guds vilja (se del IV): det finns förlåtelse även för detta. Jag är också medveten om att det kan ha funnits omständigheter kring detta/dessa ingrepp som av en eller annan anledning har känts omöjliga att hantera på annat sätt.

Ytterst sett är förstås detta en sak mellan dig och din Herre. Jag vet att han är en förlåtande Gud. Jag vet också att han är vägvisaren till livet (Apg 3:15). Och att han är alla goda gåvors givare – något som inkluderar våra barn.

Det samhälle och de värderingar som i motsats till vår Herre sätter döden i system måste ifrågasättas. Kanske är det till och med så att detta är ett av de främsta argumenten för varför en biblisk syn på äktenskap och sex är så välsignad?

Tidigare delar i samma serie:

I: Introduktion

II: Att bli ett kött

III: Värt att vänta på?

IV: Sexualitetens syfte

V: Är Bibeln verkligen så tydlig?

VI: Sambo – varför inte?

VII: Om vi tar det från den positiva sidan

VIII: Vad betyder egentligen ”otukt”?

IX: Gud renar även från sexuella synder!

X: Hur ska man tänka kring onani?

XI: Skillnaden mellan samlag och orgasm

XII: Samboskap utan sex

XIII: Den ack så lättillgängliga porren

XIV: Ställningar och ingångar

XV: Homosexualitet

XVI: Skillnaden mellan en biblisk och en traditionell äktenskapssyn

XVII: Celibatet

kommentarer
  1. […] Min hållning i abortfrågan – som jag i grunden betraktar som en helt annan fråga än samvetsfrihetsfrågan – kan du läsa mer om här. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s