Gud och sex – del VIII: vad betyder egentligen ”otukt”?

Postat: 16 mars, 2013 av olofedsinger i Lärjungaskap
Etiketter:

Efter ett litet uppehåll med fokus på gudsbilden i Gamla testamentet är det nu dags att vända tillbaka till min serie om Gud och sex. Den här gången tänkte jag fokusera på det i Bibeln så vanliga ordet ”otukt”. Faktum är nämligen att otukten, tillsammans med girigheten, är det som Nya testamentets författare oftast varnar för i sina förmaningstexter. Även i GT är det ett vanligt förekommande begrepp.

Det första som behöver sägas i anslutning till detta handlar om hur själva ordet ”otukt” ska tolkas. Det grekiska ord som brukar översättas med otukt är porneia, från vilket vi bland annat har fått det svenska ordet pornografi. I Bibeln används detta begrepp ofta parallellt med det grekiska ordet moicheia, som på svenska brukar översättas med äktenskapsbrott. Den normala tolkningen är därför att ”otukt” ska förstås som ett mer generellt ord för sexuell synd – som i praktiken innefattar all sexuell utlevelse både innan och utanför äktenskapet – medan ”äktenskapsbrott” står för den specifika handlingen att som gift vara otrogen mot sin partner.

Denna tolkning styrks av Paulus ord i 1 Kor 6:9-11, där han tydligt går från mer övergripande/generella begrepp till mer specifika handlingar i sin lista över beteenden som diskvalificerar oss från Guds rike:

Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike. Sådana var en del av er. Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande.

Det är ingen slump att Paulus i denna lista börjar med de båda ”stororden” otukt och avgudadyrkan. Inte minst i GT ser vi nämligen att dessa fenomen hela tiden tycks vandra hand i hand, som två av de första och främsta uttrycken för vår mänskliga synd. Apropå mina artiklar om GT:s gudsbild och krigen i GT kan också nämnas att de enda exempel som Bibeln förser oss med på vilka synder som tog ifrån folken i Kanaan deras rätt att bo kvar var just deras otukt (3 Mos 18, se särskilt v 24-25) och deras avgudadyrkan (se 5 Mos 18:9-14).

Detta mönster går igen även i NT, till exempel i Paulus resonemang i Rom 1. Först konstaterar han där att vi som syndare ”bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen” (v 25). Och så lägger han till: ”Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga. På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse” (v 26-27).

Som synes är det homosexualiteten som blir Paulus paradexempel på ett liv utanför Guds vilja, något som jag återkommer till i en senare artikel. Men som framgår av avslutningen på hans resonemang (v 29-32) är det inte alls bara detta fenomen som han betraktar som problematiskt. Däremot tycks hans resonemang om människans fördärv kunna uttryckas som en trestegsraket: 1) Avgudadyrkan, 2) perverterad sexualitet och 3) annan synd. Just detta mönster träder gång på gång fram även i GT.

Men tillbaka till detta med otukten. Vad handlar egentligen detta om? Ja, den djupaste mekanismen i otukten tror jag kan beskrivas som att vi gör sexualiteten till vår herre i stället för till vår tjänare. Att vi helt enkelt lever ut den utanför de ramar som vår Skapare har gett oss, och att vi på så sätt hamnar på kollisionskurs med Herren själv.

En utförlig förteckning på sexuella beteenden som kan inkluderas i otuktsbegreppet skulle därmed kunna se ut så sätt:

• Sex innan äktenskapet (1 Kor 7:8-9; Hebr 13:4)

• Otrohet/äktenskapsbrott (Ords 5:15-20; 1 Kor 6:13)

• Incest (1 Kor 5:1; 3 Mos 18, 20)

• Polygami eller gruppsex (1 Mos 2:24)

• Våldtäkt (5 Mos 22:25-27)

• Prostitution (1 Kor 6:15)

• Homosexualitet (Rom 1:24-28)

• Transvestism (5 Mos 22:5)

• Tidelag (3 Mos 18:23)

Tidigare delar i samma serie:

I: Introduktion

II: Att bli ett kött

III: Värt att vänta på?

IV: Sexualitetens syfte

V: Är Bibeln verkligen så tydlig?

VI: Sambo – varför inte?

VII: Om vi tar det från den positiva sidan

Annonser
kommentarer
  1. Erik skriver:

    Tacksam om någon kunde förklara vad ordet ”utlämnade” i texten betyder – vad kan syftet vara?
    Är dessa människor redan ”utvalda” att gå förlorade – utan chans till frälsning?

    ”Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser…”

    • olofedsinger skriver:

      Hej Erik! Jag tänker snarare så här (och det gäller inte bara frågan om otukt): Guds dom yttrar sig i många fall i att han helt enkelt utlämnar oss åt oss själva. Att vi får ta konsekvenserna av våra val, och även skörda frukterna av vår egen synd. Själva ursynden handlar ju om att vi vill vara våra egna herrar, medan det Bibeln säger är att det värsta som kan hända oss faktiskt är att vi blir utlämnade åt oss själva …

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s