Gud och sex – del XIV: ställningar och ingångar

Postat: 24 april, 2013 av olofedsinger i Lärjungaskap
Etiketter:

Det är nu dags för ett ämne som jag aldrig tidigare har hört någon undervisning om i kyrkan. Nämligen detta: finns det ställningar som vi som kristna bör hålla oss ifrån i vårt sexuella samliv? Och kopplat till detta: är alla ”ingångshål” lika OK?

Jag får väl be om ursäkt om någon av mina läsare är för pryd för denna typ av formuleringar. Men hur man än vrider och vänder på det hela är det ju så att dessa frågor måste betraktas som högaktuella i det samhälle som vi i dag lever i. När till och med Utbildningsradion ser som sin uppgift att informera Sveriges 14-åringar om svaret på frågan ”Hur smakar sperma?” inser man att vi har kommit långt i en utveckling som i alla fall jag ser på med betydande oro. Men jag återkommer till detta lite senare.

Låt mig få börja med ett konstaterande. Människan är det enda däggdjur i Guds skapelse som har sexuellt umgänge ansikte mot ansikte. Hästen och chimpansen, marsvinet och kaninen – alla tar de ju varandra bakifrån när de parar sig! En intressant fråga som infinner sig är alltså: Finns det någon tanke med detta?

Jag låter frågan hänga i luften och kommer direkt med ett andra konstaterande: Man kan inte bli gravid genom att ta emot sin partners penis i sin mun eller sin analöppning. Och så ett tredje när jag ändå är igång: den bakteriekultur vi har i våra analöppningar är av helt annat slag en den som finns i en kvinnas vagina. (De hinnor vi har i våra analöppningar är dessutom betydligt mer friktionskänsliga, med följden att risken för spridningen av blodburna sjukdomar som HIV/Aids är betydligt större.)

OK. Har jag därmed sagt att det självklara kristna förhållningssättet till de båda frågorna i min inledning helt enkelt är: NEJ? Nja … riktigt så enkelt tänkte jag faktiskt inte att vi skulle göra det för oss! Låt mig i stället säga så här:

För det första: Liksom i alla frågor som har med vår sexuella utlevelse att göra måste vi fundera på våra motiv. Vill vi pröva nya ställningar och ingångar för att vi är allmänt uttråkade? Eller för att vi har ett tvångsmässigt behov av att experimentera? Eller kanske för att vi har sett på porr och skulle vilja ”känna hur det känns” att göra som på filmen? I så fall tror jag inte helt oväntat att vi ska vara väldigt försiktiga. Alla de saker vi ägnar oss åt i sängkammaren bör ju trots allt ha till funktion att berika gemenskapen med vår partner.

För det andra: Ömsesidigheten måste alltid vara en nyckel. Finns det en risk att jag med mina önskemål reducerar min partner till ett medel för min egen njutning? I så fall är jag ute på tunn is. Är det däremot så att det finns en ömsesidig glädje och njutning kopplad till det vi gör – ja, då är problemet sannolikt betydligt mindre.

För det tredje: Kan vi göra det vi gör utan att gå emot den anda i vilken Paulus skriver till församlingen i Thessaloniki?

För övrigt, bröder, ni har lärt av oss hur ni skall leva för att behaga Gud, och det är ju så ni lever. Nu ber och uppmanar vi er i Herren Jesus att låta ert liv ännu mer överflöda i detta. Ni vet vilka föreskrifter vi har gett er från Herren. Detta är Guds vilja: att ni helgas, att ni avhåller er från otukt, och att var och en av er vet att skaffa sig hustru på ett helgat och hedervärt sätt. Det får inte ske i lidelser och begär liksom bland hedningarna som inte känner Gud, så att någon i denna sak går för långt och förorättar sin broder. Herren straffar allt sådant, det har vi redan sagt och betygat för er. Gud har inte kallat oss till orenhet utan till ett liv i helgelse. Därför, den som nu avvisar detta, avvisar inte en människa utan Gud, som har gett er sin helige Ande. (1 Thess 4:1-8)

De slutsatser som jag själv har kommit att dra av ovanstående punkter är bland annat följande:

• Analsex är sannolikt en ganska onödig aktivitet.

• Oralsex kan – i en trygg relation, där båda är med på noterna – vara ett alternativ som en del av ett sexuellt förspel. Personligen är jag dock tveksam till att oralsex som leder till utlösning i kvinnans mun är något för ett kristet par att ägna sig åt. Hur nyfiken man än är på svaret på Utbildningsradions fråga tror jag helt enkelt inte att man ska testa själv för att stilla sin kunskapstörst.

• Vilka ställningar man väljer för vaginalt samlag bör rimligen vara upp till varje enskilt par. Men om någon annan än den klassiska – där man möter varandra öga mot öga – börjar dominera ska man kanske ändå fundera lite tillsammans: Vad vill vi med vårt äktenskapliga samliv? Fördjupar detta den typ av relation som vi som par är i behov av?

• Problemet med att lära 14-åringar vad smaken på sperma är är flerfaldig:

1) Det förutsätter att frågan är relevant för en tonåring. Personligen menar jag som bekant att inga tonåringar borde ha sex. Och om de ändå har det anser jag absolut att de bör undvika oralsex, eftersom detta har som förutsättning att det finns en trygg och stabil relation i botten.

2) Frågan spär på pressen (inte minst på unga tjejer) att man ska experimentera sexuellt. Men denna typ av experiment måste i mitt tycke komma av en längtan ”inifrån” relationen – inte från vare sig porrindustrin eller Utbildningsradion.

3) Frågan och den undervisning den är en del av riskerar att förytliga samtalet om sex till att enbart handla om ställningar och tekniker – när de verkligt viktiga frågorna handla om hur vi kan bygga en trygg, långsiktig och kärleksfull relation.

Kompletterande perspektiv mottages tacksamt i kommentarsfältet. Men så här långt har jag alltså kommit i mitt eget tänkande.

Tillägg 160922: Lyssna gärna på följande undervisning om oralsex av teologen John Piper. Mycket bra, tycker jag.

Tidigare delar i samma serie:

I: Introduktion

II: Att bli ett kött

III: Värt att vänta på?

IV: Sexualitetens syfte

V: Är Bibeln verkligen så tydlig?

VI: Sambo – varför inte?

VII: Om vi tar det från den positiva sidan

VIII: Vad betyder egentligen ”otukt”?

IX: Gud renar även från sexuella synder!

X: Hur ska man tänka kring onani?

XI: Skillnaden mellan samlag och orgasm

XII: Samboskap utan sex

XIII: Den ack så lättillgängliga porren

kommentarer
  1. JJ skriver:

    För mej är oralsex en sexakt inte sexuellt förspel. Jag tror att vi gör bort oss om vi säger något annat. Vi hade inte sex, ”vi hade bara sexuellt förespel”, alltså inte sex på riktigt. Det finns idag unga som smeker varandra till orgasm, har oralsex, et. men anser att de är oskulder. I USA finns termen ”technical Virgin”.

    Tror du Olof verkligen att det är så att jag inte binds samman med den jag lever ut min sexualitet med, så länge jag inte ”stoppar in den”?

    Rent Biologiskt så finns det hormon som kallas bindningshormon t.ex. oxytocin, som utsöndras vid sex och extra mycket vid orgasm, så rent faktamässigt borde man bindas samman mer med den du får orgasm med, än den du har samlag, utan orgasm med.

    Hur tror du Olof att det funkar andligt? Binds jag samman andligt mer om jag har samlag utan orgasm än om jag får orgasm genom att vi smeker varandra?
    Hur är det i så fall då man har sex med kondom? Då är men ju rent tekniskt inte ett, det finns ett ”skal” emellan.

    • olofedsinger skriver:

      Många intressanta frågeställningar här – som jag ärligt måste säga att jag inte har funderat så mycket på. Jag vill nog ändå göra en skillnad mellan att smeka/stimulera varandra och att ”bli ett kött”. Men självklart är det en ibland svår gränsdragning. Tror dock att det finns en djupare sammanbindning i den rent fysiska föreningen, att den skapar en typ av ”själsband” mellan dem som ligger med varandra som går utöver det rent sociala … Får fundera vidare på detta! :)

  2. […] Han är också en av de som skriver på bloggen Efter Kristus och har där bland annat haft utläggningar om vilka kroppsöppningar som är lämpliga att penetrera under sexakten och vilka sam…. Även om han måste sägas vara vän av en gammaldags sexualmoral verkar han överlag ändå inte […]

Lämna en kommentar