Felciterade och missförstådda bibelord del 15 – ”Bygg inte hus på en sandig strand, bygg inte hus på grus”

Postat: 14 april, 2015 av Martin Alexandersson i Bibeln, Lärjungaskap

Ovanstående citat kommer från en kristen barnsång som totat har förstört innebörden av Jesu ord. Sången handlar om att bygga på sitt hus på ett berg och inte på sand eller grus för när stormen kommer så rasar husen på sand och grus och du måste bygga huset en gång till. När Jesus berättar liknelsen har innebörden en helt annan betydelse:

Varför säger ni ’Herre, herre’ när ni kallar på mig, om ni ändå inte gör som jag säger? Den som kommer till mig och hör mina ord och handlar efter dem – vem han är lik, det skall jag visa er. Han är lik en man som när han bygger ett hus gräver djupt och lägger grunden på berg. När floden svämmar över vräker sig vattnet mot huset men förmår inte rubba det, eftersom det är väl byggt. Men den som hör och inte handlar, han är lik en man som bygger ett hus på marken utan att lägga någon grund. Floden vräker sig mot huset, och det rasar genast ihop och förödelsen blir stor.

Luk 6:46-49

Dels finns det inget i berättelsen om att man får någon ny chans att bygga sitt hus utan huset handlar snarare om hela mitt liv och stormen som kommer är då troligtvis domen. Den andra slutsatsen är att det handlar inte handlar om att bygga sitt livs hus på klippan (som ofta tolkas som Jesus) utan det handlar om att lyda Jesu ord. De som i liknelsen bygger sina hus direkt på marken är de som hör och tar emot Jesu ord, men inte handlar efter det. Det är alltså människor som kallar sig kristna, men som inte lever ett liv i efterföljelse och som på domens dag kommer se sitt livs husbygge spolas bort.

 

Tidigare inlägg i serien är:

Del 1 – Gud är ordningens Gud

Del 2 – Herrens dag kommer som en tjuv om natten

Del 3 – Gud är allas pappa

Del 4 – Gud kommer som en stilla susning

Del 5 – Vad ni har gjort mot dessa en av mina minsta, det har ni gjort mot mig

Del 6 – Pengar är roten till allt ont

Del 7 – Gud är en gentleman som aldrig tvingar sig på någon eller gör något som vi inte vill

Del 8 – Mose och folket irrade omkring i öknen i 40 år

Del 9 – Anden är en duva

Del 10 – Tungotalet skall tystna

Del 11 – Hosianna

Del 12 – Julkrubban

Del 13 – Gud talar inte till våra känslor

Del 14 – Paulus fantastiska tal på Areopagen

kommentarer
  1. […] Del 15 – ”Bygg inte hus på en sandig strand, bygg inte hus på grus” […]

  2. hejsonja.se skriver:

    Kan det inte vara så att barnsången mest tagit inspiration från Bibeln utan att ta citatet rakt av? När jag precis blivit frälst så hade jag aldrig läst Bibeln och jag kunde inga kristna sånger, bara två barnsånger: ”det lilla ljus jag har” och så denna. Och jag minns vilken UPPENBARELSE det var för mig efter jag fått Guds ande att tänka på dessa barnsånger. Jag såg dem i helt nytt ljus. För mig var betydelsen i den nämnda sången att när man har Gud så rasar inte ens liv samman bara för att man nåt går snett, nån är dum, man blir upprörd, ledsen, eller får ångest. När man ”har sitt hus byggt på Gud” så kan man ha alla dessa känslor – saker och ting kan gå åt skogen, man kan förlora något man älskar, man kan vara ledsen, utom sig av oro och ha ångest – UTAN att livet för den sakens skull rasar ihop.

    Så har jag i alla fall tänkt innebörden av själva sången sen jag blev kristen. Och så när det kommer till citatet i Bibeln så har den en innebörd som löper djupare och är mer omfattande. Vilket kanske är något som man kan förvänta sig, när det är barnsång vs. Guds ord i Bibeln :) Men ändå bra inlägg, eftersom det är ett citat väl värt att tänka över.

    • Martin Alexandersson skriver:

      Hej Sonja & tack för din kommentar!

      Kul att du upplevde den mer positiva delen av sången av styrkan att när man har byggt sitt liv på Gud så kan andra saker falla och man står ändå kvar. Det säger väl mest om Guds storhet och godhet – att han använder en (teologiskt tveksam) barnsång för att förmedla dessa sanningar. Det som är mer problematiskt (och därför jag skrev detta inlägg) var ju den andra delen – om att man får bygga huset en gång till. Och här blir det ju knepig teologi och svårare att förklara.

      All välsignelse!
      Martin

      • hejsonja.se skriver:

        Äsch, inte tycker jag innebörden är så tveksam. Jag fick bygga upp mitt hus på nytt ständigt innan jag tog emot Jesus i mitt liv. Delar föll ständigt av så jag fick gå och plocka delar och spillror ständigt fastän jag hade hela famnen full redan. Jag tycker att låten beskrev det här på ett så himla klockrent och bra sätt, för jag tolkar låten som att det är DET husbygget man får bygga om och om igen om man bygger på grus. Precis så som jag gjort. Som sagt tror jag låten har tagit inspiration från nämnda Bibelstycke, jag är helt övertygad om att det inte är en tolkning av stycket i sin helhet :)

Lämna en kommentar