Insändare & debatt

Under åren har vi som står bakom denna blogg fått ett antal insändare publicerade, både i kristen och sekulär press. Vi har här lagt ut ett urval av dessa, eftersom vi tror att de kan vara av intresse för fler än sina ursprungliga läsare. Rubrikerna som anges är de som sattes av respektive tidningsredaktion. Där det är möjligt finns även en direktlänk till artikeln.

Samhällsfrågor

Barnmorskan har lagen på sin sida (Olof Edsinger, SvD.se 170130)

Sista utvägen – bygg flyktingläger i Europa (Olof Edsinger, Aftonbladet 161204)

Varför så tyst när skolan lär ut normkritik? (Olof Edsinger, Dagens Samhälle 161024)

Biologiskt kön måste kunna ses som en tillgång (Olof Edsinger, DN.Åsikt 160901)

Om kön inte finns – varför kvotera? (Olof Edsinger, GöteborgsPosten 160720)

Queer är inte vetenskap – utan ideologi (Olof Edsinger, SVT Opinion 160412)

Skavlan Junior som ideologisk lekstuga (Olof Edsinger, SVT Opinion 160405)

RFSL ger inte hela bilden (Olof Edsinger, SvD.se 160303)

Orimligt av RFSL att porta lärarna (Olof Edsinger, SvD.se 160226)

Radikala queerteorier i skolan (Olof Edsinger & Stefan Gustavsson, Dagen 160115)

Genuspedagoger ägnar sig åt något högst ovetenskapligt (Olof Edsinger & Johan Semby, SVT Opinion 151120)

Queerrörelsen använder barn som försökskaniner (Olof Edsinger & Johan Semby, SVT Opinion 151112)

Majoriteten som gisslan (Olof Edsinger, UNT 150831)

Tolerans är bättre än indoktrinering (Olof Edsinger, SvD 150404)

Genuspolitik i krock med integration (Olof Edsinger, SvD 150331)

RFSUs världsbild behöver utmanas (Olof Edsinger, Skolvärlden 140220)

Det behövs bättre sexualundervisning (Olof Edsinger & Alf B Svensson, SvD 131013)

Bryt RFSU-monopolet i skolan (Alf B Svensson, Olof Edsinger m fl ledare för kristna barn- och ungdomsförbund, Dagen 130927)

Klåfingriga frågor till småbarn (Olof & Mona Edsinger, UNT 110821)

Förskolebarn fick frågor om tro och etnicitet (Olof & Mona Edsinger, SvD 110621)

Upphävda könsgränser skapar vilsenhet (Olof & Mona Edsinger, Dagen 060901)

Ungdomar behöver äldre! (Olof Edsinger, Budbäraren augusti 2002)

Teologi och kyrka

Det kristna budskapets vidd (Olof Edsinger, Dagen 170425)

Vi behöver mer mångfald i församlingarna (Martin Alexandersson, Dagen 170407)

Frågan om evangeliets väsen fortsatt viktigt (Olof Edsinger, Dagen 170405)

Något skaver i sången ”Du vet väl om att du är värdefull” (Olof Edsinger, Dagen 170329)

Bjud avgudarna motstånd (Olof Edsinger, Dagen 150909)

Dags för nytt medlemsbegrepp? (Olof Edsinger, Dagen 150618)

Domtexterna banar väg för korset (Olof Edsinger, Dagen 141218)

Goda skäl att predika om domen (Olof Edsinger, Dagen 141121)

Inte dömande att säga att något är fel (Olof Edsinger, Dagen 140827)

Inte kallade till smidiga vägar (Olof Edsinger, Dagen 140815)

Troheten kan medföra lidande (Olof Edsinger, Dagen 140618)

De offensiva tjänsterna behövs (Olof Edsinger, Dagen 140506)

Jesus är i sanning enda vägen (Olof Edsinger, Dagen 140107)

Spelreglerna inte desamma i GT & NT (Olof Edsinger, Dagen 130312)

Bra att gudsbilden diskuteras (Olof Edsinger, Dagen 130226)

Det behöver vi samtala om (Olof Edsinger, Dagen 121010)

Gud måste få rätt plats i livet (Olof Edsinger, Dagen 110803)

Vardagen viktigare än verksamheten (Olof Edsinger, Dagen 100707)

Dags att återerövra GT (Olof Edsinger, Dagen 071120)

SKM:s missionssyn kan få konsekvenser (Olof Edsinger, Budbäraren april 2002)

Det är fel att döma ut Guds lag (Olof & Mona Edsinger, Budbäraren 010702)

Tro och etik hör ihop i Bibeln (Olof Eriksson, Budbäraren 971021)

Det blir ingen väckelse utan omvändelse (Olof Eriksson, Budbäraren 961223)

Svenska kyrkan och EFS

Varför gör vi så olika bedömningar? (Olof Edsinger, Budbäraren 150324)

Vi stängs ute (Olof Edsinger, Kyrkans tidning 141106)

Tyck som vi, annars … (Olof Edsinger, Kyrkans tidning 140814)

Lutherskt arv på undantag (Olof Edsinger & Daniel Ringdahl, Kyrkans tidning 140116)

Hot om splittring i Mekane Yesus bakom beslutet (Jonas & Viktoria Nordén, Kyrkans tidning 130425)

Dags bemöta Gardells irrläror (Olof Edsinger m fl, Kyrkans tidning 091217)

”Vi som moderna EFS:are behöver låta oss utmanas” (Olof Edsinger, Budbäraren december 2004)

Missbruk av det givna uppdraget (Olof Edsinger, Budbäraren januari 2004)

Församlingen är förlåtna syndare (Olof Eriksson, Budbäraren 000521)

”En kristen ledare måste ta ställning” (majoriteten av årskurs 1 på Johannelund, Budbäraren 981116)

Ge våra gudstjänster bredd – men se upp för flum! (Olof Eriksson, Budbäraren 950313)

Annonser
kommentarer
  1. Till Olof Edsinger – en replik på din replik på Svt Opinion

    Man får ej replikera på den förste debattörens replik, så jag svarar dig här istället:
    Den som sa’ det, han va’ det…

    Under rubriken ”Just nu pågår ett gigantisk socialt experiment i Sverige där vedertagna biologiska och psykologiska fakta kastas över ända”, replikerar Olof Edsinger (12/4) på min replik (8/4).

    Ingen, varken i Skavlan Jr eller jag, har ifrågasatt några biologiska fakta. Programledaren inleder med att Sam föddes som flicka. Jag har inte uttalat mig om huruvida Sam är av hankön eller honkön. 11-åringens biologiska kön, tillskrivet vid födseln, var uppenbarligen otvetydigt flicka, eller undersöktes i vart fall ej ytterligare.

    Varken jag eller någon i programmet har heller ifrågasatt några psykologiska fakta, utan det gör bara Edsinger. När han som sitt ”vetenskapliga belägg” hänvisar till manualen DSM-V, identifierar han det som Sam ger uttryck för som en form av könsdysfori. Denna åkomma beskrivs i manualen som ”ett psykiskt lidande eller en försämrad förmåga att fungera i vardagen som orsakas av att könsidentiteten inte stämmer överens med det registrerade könet”.

    Teologen skjuter sig därmed i bägge fötterna. Amatörpsykiatern Edsinger diagnosticerar för det första Sams funderingar som en ”störning” och påstår indirekt att 11-åringen skulle ”lida” av sitt ställningstagande till vem hon känner sig som. Det förekommer i programmet inga som helst tecken på detta, även om Sam nu säger sig vara ”gladare”. Det betyder inte att hennes förmåga att fungera i vardagen var dålig förr, då hon kanske ”bara” var glad.

    För det andra visar Edsinger att han inte förstår det som han refererar till, nämligen distinktionen i denna manual mellan könsidentitet respektive registrerat, tillskrivet kön på BB.

    Begreppet identitet är synonymt med ”självbild” och handlar om hur människor uppfattar sig själva. Könsidentitet således individens känsla av att vara pojke eller flicka – eller något annat. Sam definierar sig själv som ”mest pojke, fast lite något annat.” Edsinger tar sig nu rätten att lägga sig i hur 11-åringen ska uppfatta sig själv och känna sig som. ”Lidande”, tydligen.

    Edsinger hävdar vidare att programmet ”utan problematiseringar” påstår att vår könsidentitet kan ”vara olika från dag till dag” och att det därmed ”insinueras att en 10-årings känslor är tillräckliga för att avgöra denna komplicerade fråga”. Han menar att detta knappast kan beskrivas enbart som information. Men vem annat än Sam skulle avgöra hur Sam känner sig?

    Dessutom anser teologen att inte bara Sam utan ”alla 11-åringar är tämligen oreflekterade i denna typ av frågor”. Jag skulle vilja påstå att 11-åringar ofta reflekterar mer kring vilka de är, än de flesta 37-åringar gör.

    Antalet föräldrar, då? Programledaren uttalar sig inte om de biologiska föräldrarna, som i detta fall (förmodligen) är 2+2. Avsnittet handlar om att två barn och ytterligare tre syskon bor med tre föräldrar. Detta Skavlan Jr-avsnitt avhandlar inte begreppet förälder, utan ”problematiserar” familjebegreppet.

    Detta är både i Edsingers första inlägg (5/4) och i det franska fallet pudelns kärna. I olika religiösa kretsar tycks den sista striden utgöras av vad som kan räknas som en familj.

    Det enda uttalande om religion som jag gör är när jag hänvisar till Gud som överdomare till Edsinger. Detta kallar den sistnämnde för att det ”kryllar” av ”uppenbar religiofobi”. Jag är helt likgiltig till religioner, så länge dessas idéer inte prackas på andra.

    Att reda ut skillnaden mellan queerteori och ideologi tillåter inte det knappt tilltagna replikutrymmet. Så mycket kan dock sägas som att Edsinger inte verkar så insatt i queerteologi eller kristna prästers kamp mot konservativa heterosexuella ideologier.

    Just ”vedertagna fakta” är inte sällan ideologiska, i den meningen att de håller människor nere i underordning.

    Hälsningar

    Margareta Rönnberg barnisten.blogspot.se

    • olofedsinger skriver:

      Hej Margareta!
      Såg denna ”bonusreplik” först nu. Men jag tycker inte att den tillför så mycket. Vi kan förstås träta om olika psykologiska diagnoser, men min poäng var ju att DSM-V pekar på dessa som något till stora delar övergående. Vilket gör det dumt att få det att låta som att en 11-årings (sannolikt tillfälliga) förvirring i fråga om sin könsidentitet skulle vara något permanent.
      Min grundläggande argumentation finner du i det ursprungliga debattinlägget, och om du läser det på nytt hoppas jag att du ser att du här missar flera av mina faktiska poänger. Angående din religiofobi är det möjligen så att det inte var du som satte rubriken (jag och SVT Opinion uppfattar i så fall något som du själv inte ser), men det sätt på vilket du framhäver katoliker i Frankrike som ett varnande exempel, och din generellt mycket sluggeraktiga argumentation, gör svårt att dra någon annan slutsats.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s