Gud och sex – del IX: Gud renar även från sexuella synder!

Postat: 21 mars, 2013 av olofedsinger i Lärjungaskap
Etiketter:, ,

Talet om sexuell synd kan lätt göra oss nedstämda. All synd är naturligtvis problematisk, men det tycks ändå vara något med de sexuella synderna som ger dem en speciell laddning i våra liv.

En viktig orsak till detta är naturligtvis att sexualiteten är så personlig – att den är så starkt knuten både till vår identitet och till vårt själsliv. Vi ser detta inte minst i den destruktiva kraft som blir förlöst när vi blir kränkta på det sexuella området.

En annan orsak – som till stor del hänger samman med den förra – är att sexualiteten är så starkt förknippad med vår egen skam. I den sexuella gemenskapen med en annan människa exponerar vi vår nakenhet på ett sätt som vi aldrig annars gör i någon annans sällskap. Vi blir sårbara på ett sätt som kan öppna oss för oerhört mycket av välsignelse – men som också på ett unikt sätt gör oss utsatta.

Den sexuella driften som sådan kan också skapa skamkänslor, när vi – kanske till vår egen förtvivlan – märker att vi inte förmår kontrollera våra egna hormoner, våra drifter eller våra kroppsfunktioner.

Och så har vi ju hela denna fråga som har med sex utanför Guds ramar att göra. Alltså sex som synd. Tyvärr är det ju så att även sex i sig i vissa sammanhang har fått en syndig stämpel. Inte minst gällde detta vissa av de medeltida teologerna, men också flera mer moderna väckelsemiljöer. Som jag hoppas att denna artikelserie har fått visa är det inte så som Bibeln talar om sex. Men vibbarna kan ändå finnas där. Historiskt sett finns det ju också ett förskräckande arv även i Sverige, där inte minst många kvinnor som blivit gravida utanför äktenskapet har tvingats stå vid skampålen ute på kyrkbacken. En tragisk historia på alla sätt.

Sen är det ju inte heller så att våra sexuella synder skulle vara något att bagatellisera. Aposteln Paulus skriver:

Fly bort från otukten! All annan synd som en människa begår är utanför kroppen, men den otuktige syndar mot sin egen kropp. Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den helige Ande, som bor i er och som ni har fått av Gud, och att ni inte tillhör er själva? Ni har blivit köpta och priset är betalt. Så förhärliga då Gud i er kropp! (1 Kor 6:18-20)

Men ändå. Inför Gud är inte sexuell synd värre än annan synd. Många kan visserligen vittna om att de sexuella snedstegen ofta sätter spår som vissa andra synder inte gör. Förutom skam och trasiga relationer kan det till exempel leda till att vi blir föräldrar vid ett tillfälle som vi inte hade tänkt oss; i vissa fall tar vi även till abort som ett sätt att lösa oss ur denna problematik. Men inför Gud är ändå våra lögner, vårt förtal, vår girighet och vår stolthet precis lika allvarlig som vår sexuella synd. Den Gud som kan rena oss från de andra synderna kan därför också rena oss från synderna som Bibeln paketerar i den gemensamma beteckningen ”otukt”.

En av Bibelns starkaste texter angående detta är Jesu möte med äktenskapsbryterskan i Johannes 8. Här möter vi en person som har en rik erfarenhet både av den skam och av den sociala utsatthet som kan följa i spåren av våra sexuella synder. Dessutom är det en person som just för tillfället är utsatt för livsfara. Faktum är att man kan argumentera för att berättelsen om äktenskapsbryterskan i första hand är en berättelse om en person som enligt lagen förtjänade dödsstraff – snarare än en berättelse om sexuell synd.

Oavsett vilket är de flesta av oss bekanta med hur berättelsen utvecklar sig. När Jesus uppmanas att ta ställning till kvinnans öde säger han: ”Den som är utan synd må kasta första stenen på henne” (Joh 8:7). När de som nyss stod i begrepp att stena kvinnan drar sig därifrån säger Jesus: ”Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda inte mer!” (Joh 8:11). Som många före mig har påpekat innebär detta att Jesus inte tar kvinnans synd i försvar. Däremot bemöter han henne med barmhärtighet, i ett läge där hennes omgivning såg på henne med hat. Och han kallar henne till ett nytt sätt att leva med denna barmhärtighet som grund.

På samma sätt vill Jesus möta dig och mig i dag! Jesus kommer aldrig att försvara våra synder, vare sig på det sexuella eller på andra områden. Men till alla som vill ta emot den vill han ge oss av sin förlåtelse. Jesus har förmågan att befria oss och rena oss även från våra sexuella synder. Som Gud för 2700 år sedan sa genom profeten Jesaja: ”Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger HERREN. Om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, skall de bli vita som ull” (Jes 1:18).

Tidigare delar i samma serie:

I: Introduktion

II: Att bli ett kött

III: Värt att vänta på?

IV: Sexualitetens syfte

V: Är Bibeln verkligen så tydlig?

VI: Sambo – varför inte?

VII: Om vi tar det från den positiva sidan

VIII: Vad betyder egentligen ”otukt”?

kommentarer
  1. Nathalie Bencic skriver:

    Tack för detta inlägget!!

Lämna en kommentar