Belieber eller believer?

Postat: 25 april, 2013 av Martin Alexandersson i Lärjungaskap, Reflektioner
Etiketter:,

Idag flög jag mellan Stockholm och Göteborg.  På flyget var det klungor av tonårstjejer, men med ett gemensamt: de var Beliebers! (För er som inte är insatt så är man då ett Justin Bieber-fan). De hade kepsar med texten ”I love Justin Bieber” och t-shirtar med Justins namn och olika bilder. En del hade också text kvar på panna och kinder med hälsningar till Justin efter gårdagkvällens konsert. Några bar dessutom på banderoller med hyllningar och kärleksförklaringar till Justin.

Dessa tonårstjejers (för det vara bara tonårstjejer) kärlek och tillbedjan påminner starkt om hur många män ser på Apples förre VD, Steve Jobs. Bland denna grupp har man inte banderoller utan kanske ett Iphoneskal med hans dödsdatum på.  Andra har en t-shirt för att visa på sin ära och kärlek på sedan länge döda människor så som Tupac eller Ernesto ”Che” Guevara.

I morse åt jag frukost och tittade på gårdagens fotbollsmatch mellan Bayern München och Barcelona. Även om Messi var blek i just den matchen, så ser kärleken och tillbedjan av honom ut på liknande sätt som ovan.

På samma sätt kan kärleken, tillbedjan och viljan att ära riktas mot bloggarna jag läser, kläddesigners jag tycker om, kändisar som jag följer eller en ideologi eller intressegrupp.

Det verkar som om vi människor är skapade att ge vår kärlek, tillbedjan och ära till något eller någon. Jag tror ju att Gud har skapat oss med det behovet för att vi ska kunna ge Honom vår kärlek, tillbedjan och ära. Men hos en människa som inte har upptäckt Gud så måste ju dessa känslor få utlopp åt något annat håll och därför sätter man andra människor på Guds plats och älskar, tillber och ärar dem istället.

Det är – återigen – en påminnelse om att människor behöver Gud i sitt liv.

Frågan som gnager i mig blir då: hur ska jag tänka kring Bon Jovi-biljetterna på Stockholm stadion i Maj som ligger i min byrålåda, eller Sverige-Tyskland-fotbollsbiljetterna som släpps om 9 timmar och som jag tänkte köpa? Jag tror inte att vare sig konserter eller fotboll är ett problem för mig som kristen så länge de har rätt plats i mitt liv och att

”Viktigast är detta: Hör, Israel, Herren, vår Gud, är den ende Herren, och du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft”.

Mark 12:29

När Gud kommer först så kan andra saker få komma i andra hand, men vi får också då vara noga med att de inte kommer upp och börjar utmana Gud om förstaplatsen.

Lämna en kommentar