Mitt kors – Jesu kors

Postat: 16 augusti, 2016 av Jonas Nordén i Reflektioner
Etiketter:, ,

De senaste veckorna har en Facebook-kampanj under namnet Mitt kors fått mycket uppmärksamhet, både positiv och negativ sådan. Initiativtagarna vill med kampanjen stå upp för och visa solidaritet med världens förföljda kristna. Mycket hedervärt om du frågar mig.

Kors svartvit

Kampanjen ger också ett extra tillfälle att ställa sig frågan vad korset egentligen betyder i kristen kontext. Många hänvisar till att korset står för kärlek och trygghet, vilket ju är rätt. Men korset står för mycket mer än så. Här ger jag några korta reflektioner kring korsets betydelse:

Guds kärlek. Korset är definitivt ett uttryck för Guds kärlek: ”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son…” Jesu död på korset för vår skull är världshistoriens kärlekshandling nummer ett, alla kategorier. Jesus ger sig själv fullt ut för att vi ska räddas och få liv. Ingen har större kärlek än så.

Guds helighet. Korset är platsen där Guds helighet uppenbaras och en gång för alla tar avstånd ifrån synden. Gud som helig kan inte tåla synd och därför behöver han göra upp med den. Han behöver avlägsna den från sig själv och från oss, som vill ha kontakt och relation med honom. Enda vägen var att göra det ”i sig själv”. Jesus bär vår synd och skuld på korset och dör bort med den, så att vi kan leva som heliga och rena inför en helig Gud.

Guds vrede. Korset uppenbarar också Guds vrede över allt det som har fallit och gått förlorat i vår värld: över synden, ondskan, satans makt och döden. När Jesus dör får han bli föremål för Guds vrede, som annars med all rätt skulle ha kanaliserats mot oss. Nu blir vi befriade även från den, tack vare Jesu ställföreträdande död.

Guds nåd. Korset är platsen där Gud försonas med världen, med dig och mig. Återigen sker detta genom och i Jesus Kristus. När han dör och tar vårt straff på sig öppnas en väg, av nåd, för oss var och en hem till vår Fader i himlen. Det är enbart tack vare det som hände på korset som vi kan få del av gemenskap med Gud och få leva i hans rike.

Det finns givetvis mycket mer att säga om korset, och jag är tacksam för att det får synas och talas öppet om i vårt land. Detta var en liten hjälp att påminna oss om några centrala delar av dess innebörd. Att ställa sig under korset och tro på det som Jesus där har vunnit åt oss är själva kärnan i den kristna tron.

Annonser
kommentarer
  1. Alma-Lena skriver:

    Den första kristna kyrkan hade nog satt allra först på listan ”Guds seger över ondskan alla makter” som Gud vann genom att utge sig själv i döden på korset. Jag ser att du glömde den punkten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s