Felciterade och missförstådda bibelord del 3 – Gud är allas pappa

Postat: 2 september, 2011 av Martin Alexandersson i Bibeln
Etiketter:,

Gud är allas pappa

Detta refereras ofta som ett bibelord, eller i alla fall, en teologisk sanning. Bakgrunden till det kan vara barnsången:

Vi sätter oss i ringen och tar varann i hand. Vi är en massa syskon som tycker om varann. För Gud är allas pappa och jorden är vårt bo. Och vi är vän med alla på jorden månitro.

Tankegången bakom denna sångtext – och att vi säger att Gud är allas pappa – är troligtvis att vi tänker att alla är vi skapade av Gud och därför hans barn. Det finns en bibeltext där Paulus skriver till de kristna i Efesos och uppmanar dem att:

bevara den andliga enheten: en enda kropp och en enda ande, liksom ni en gång kallades till ett och samma hopp. En är Herren, en är tron, ett är dopet, en är Gud och allas fader Ef 4:3-6

men det skriver han till församlingen och det handlar alltså om dem och inte om hela mänskligheten.

Jesus ger sin version i Joh 8:44:

Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar.

och i några verser senare säger han:

Den som har Gud till fader, han lyssnar till Guds ord. Men ni lyssnar inte, därför att ni inte har Gud till fader. (Joh 8:47)

Jesus är därför väldigt klar med hur det är: Alla är inte alls Guds barn, utan bara de som lyssnar till hans ord. De som inte gör det är – enligt Jesus – djävulens barn.

Detta förklarar också att Paulus kan skriva till de kristna i Efesos att de har Gud som fader – just eftersom de är kristna och ‘lyssnar till hans ord’.

Annonser
kommentarer
  1. micael skriver:

    Det här är faktiskt väldigt intressant. Att Gud är ”vår Fader” syftar alltså inte på skapelsen utan pånyttfödelsen?

    • Martin Alexandersson skriver:

      Hej Micael!
      Ja, det stämmer – Jesus undervisning innebär att vi är födda med djävulen som fader och det är först när vi uppstår inympas i Jesus (genom tron) som vi kan börja kalla Gud för pappa och be till honom som ”vår Fader” (matt 6:9)

  2. Andreas Holmberg skriver:

    Hej Martin – har du någonsin läst Efesierbrevet 4:6? Som ”Gud är allas pappa” bygger på. I någon bemärkelse ÄR Gud allas vår himmelske Far. Men vi behöver födas på nytt och kan som enskilda i viss bemärkelse ”ha djävulen till vår fader”, det har du alldeles rätt i.

    • Martin Alexandersson skriver:

      Hej Andreas & tack för ditt påpekande!
      Jag vet inte varför jag inte tänkte på det bibelstället (jag var nog så fast i min barnsång-formar-teologi-teori att jag glömde den) och jag redigerar nu mitt inlägg något.
      Sen uppfattar jag det så att Paulus (i Ef 4) skriver till de kristna att de skall bevara enheten mellan sig och fortsätter med att deras tro är en och senare att deras fader är en. Lika lite som jag tror att han menar att alla människors tro är en så tror jag han menar att Gud är fader till alla människor – utifrån sammanhanget. Det är väl troligtvis därför också som ”Fader vår” blir en så provocerande bön – att man får komma till Gud och kalla honom far, det var ju helt otänkbart i till exempel det judiska etablissemanget.
      Allt gott! / Martin

    • Alma-Lena skriver:

      Tack Andreas för att du tar tag i detta monumentala missförstånd. Martin läser Bibeln lite väl grunt och endimensionellt ibland.

      Förstår man inte att detta med djävulens barn är ett retoriskt grepp som inte betyder att en stor del av mänskligheten skapats av Djävulen och inte av Gud, då är man verkligen inte så driven som läsare.

      Att bli ”djävulens barn” handlar om medvetna val inte om skapelseteologi. I Markus ,Lukas och Matteus lär vi oss att den som inte är emot Jesus är för honom.

      Fler Bibelord som stödjer Margaretha Melins helt korrekta tolkning: 1 Mos 1, Jesus stamtavla i Lukas evangelium, Predikaren 7: 30, Gud skapar människan rak och enkel, människan själv väljer det krokiga, 1 Mos 6: Herren sade: ”Människorna som jag har skapat […],
      Lukas 11:11ff : ”Finns det någon far ibland er som ger sin son en orm när han ber om en fisk eller ger honom en skorpion när han ber om ett ägg? Om nu redan ni, som är onda, förstår att ge era barn goda gåvor, skall då inte fadern i himlen ge helig ande åt dem som ber honom?”

      Jesus talar alltså till ”ni som är onda” och säger ändå att Gud är deras far. Ja exemplen som stöder Margaretha Melin är legio. Att jag reagerar nu lång tid efter att detta skrivits är allvaret i anklagelsen mot Gud som vill att alla ska bli frälsta eftersom han skapat alla.

      Jesaja 48:12 går hårt åt den som inbillar sig att Gud delar skaparverket med någon annan:

      För min skull, för min egen skull handlar jag –
      mitt namn skall inte vanhelgas.
      Jag delar inte min ära med någon.
      Hör på mig, Jakob,
      Israel, som jag har kallat!
      Jag är Gud,
      jag är den förste och jag är den siste.
      Min hand lade jordens grund,
      min högra hand spände ut himlen.

      Jag förstår nog att Martin inte tror att Satan skapat en del av mänskligheten men det är så han läser dessa bibelord och denna minst sagt uppseendeväckande tolkning kan i fel händer bli verkligt knasig, farlig och skadlig.

  3. Avaricious skriver:

    Har du funderat på att termen ”djävul till far” riktar sig i sin grundtext till judar eller judeer? Står du vid det att du menar att Guds utvalda folk är djävulens barn? Är inte detta ett typiskt exempel på hur hur onödiga petitesser förstöras till syfte av andlig splittring och översitteri?

    • Martin Alexandersson skriver:

      Hej!
      Om jag förstår dig rätt så tycker du att jag inte borde citera Jesu ord i Joh 8 för att det är judar han talar till och som Guds utvalda folk kan de därför inte vara djävulens barn.

      Jag beklagar om jag uppfattas som översittande eller för att skapa någon splittring – det har verkligen inte varit min mening. Och jag har själv ingen önskan att driva någon tes, men tycker det blir problematiskt om vi inte kan citera Jesus på grund av Guds löften till judarna. Då står ju Guds löften till det judiska folket över Jesus och det blir ett högst tvivelaktigt sätt att läsa bibeln.

      Jag tror att det enda rätta vi kan göra är att läsa Jesu ord och skapa oss en teologi efter det och just i det här fallet så håller jag med glädje fast vid det som Jesus säger: att de som inte hör hans ord och handlar efter dem är djävulens barn, oavsett om man är jude eller grek. Som grundhållning tror jag det är svårt att driva en annan tes än vad Jesus säger och tror att man är ute på djupt vatten då man försöker. Därför tror jag inte heller att detta är en onödig petitess. Gud välsigne dig!

  4. Avaricious skriver:

    Det enda problemet är att Jesus inte säger det. Johannes skriver det.

    Man gör både Gud, Kristus och Bibeln en enorm orättvisa genom att upphöja böckerna till en sådan status att det liknar avgudadyrkan. Du följer inte Kristus, du följer den svensköversatta johannitiska versionen av något Jesus kan ha sagt för 2000 år sedan. Jag kan därmed inte hålla med dig, eftersom min tro är levande och inte läsande.

    Det jag menar är att Jesus inte alls, i detta fall, reflekterar kring vilka som är eller inte är ”Guds barn” i en så vid bemärkelse att vi kan använda det som ett globalt teologiskt faktum idag. Jag har svårt att få bibliciteten att fungera när jag lyfter ögat från bibeltexten och ser hur en kristen människa (varför inte från Pingst eller EFS?) behandlar sin nästa illa, inte ger till de fattiga eller bryr sig om de i nöd. Men sedan ser jag hur en judisk vän till mig, eller en muslim eller en buddist gör mer gott, ja till och med just så som Jesus själv gjorde eller skulle ha gjort. Då ska jag kalla dem djävulens barn, bara för att de inte tror på att Jesus är en bok?

    • Martin Alexandersson skriver:

      Det är ju jättebra att din tro är levande! Men, med ditt resonemang har ju Jesus inte sagt någonting alls och då blir ju frågan hur man över huvud taget kan tro på honom?
      När det gäller vad till exempel muslimer eller buddister gör så håller jag helt med om att de kan göra fantastiskt bra saker – problemet är ju att det inte hjälper dem! Kristen tros grundtes är ju att det inte handlar om vad vi gör, utan om vad Jesus har gjort. Att man då som icketroende på Jesus gör bra saker spelar ju därför ingen roll! Sen att man inte behöver kalla människor för djävulens barn är ju en helt annan sak.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s