Felciterade och missförstådda bibelord del 5 – Vad ni har gjort mot en av dessa mina minsta, det har ni gjort mot mig

Postat: 16 september, 2011 av Martin Alexandersson i Bibeln, Lärjungaskap

Detta citat används ofta för att när vi gör något bra mot någon utsatt – gärna ett barn – så gör vi egentligen mot Jesus. Detta är ett typiskt exempel på ett felciterat bibelord. För i Matteus 25:40 står faktiskt: vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig. Och Jesus använder inte ordet bröder om annat än hans biologiska bröder eller hans lärjungar. Så bibelordet skall förstås på så sätt att när man gör något mot en Jesu lärjunge så gör man det egentligen mot Jesus. Därmed inte sagt att det är fel att göra gott mot vare sig barn eller andra icke-kristna – men felet är att tro att man egentligen gör det mot Jesus.

Tidigare inlägg i serien är:

Del 1 – Gud är ordningens Gud

Del 2 – Herrens dag kommer som en tjuv om natten

Del 3 – Gud är allas pappa

Del 4 – Gud kommer som en stilla susning

kommentarer
  1. olofedsinger skriver:

    … och vill ni ha den lite mer utförliga exegetiska utläggningen av detta, kan ni läsa följande (som faktiskt är en fotnot i min senaste bok):

    ”En av nycklarna för att förstå Jesu tal om Människosonens dom (Matt 25:31-46) är att uttrycket ‘dessa mina minsta bröder’ är en omskrivning för dem som tror på Kristus. Liknelsen ska alltså inte tolkas som en bild av nödlidande i allmänhet. Detta framgår också av Matteusevangeliet i övrigt. I tionde kapitlet säger Jesus: ‘den som ger en av dessa små en bägare friskt vatten att dricka, därför att det är en lärjunge – amen säger jag er: Han skall inte gå miste om sin lön.’ (Matt 10:42). Och likadant i artonde kapitlet: där talar Jesus om allvaret i att förleda någon av ‘dessa små som tror på mig’ (Matt 18:6). För en fortsatt utläggning av detta, se min bok In på helig mark – om att leva i den Heliges närhet (Libris 2006), 151-155.”

    Olof

  2. Elin skriver:

    Martin.
    Hur älskar man Jesus?

    • Martin Alexandersson skriver:

      Hej Elin!

      Jag tror att älska Jesus i huvudsak handlar om fyra saker:

      Ära honom.
      Umgås med honom.
      Låta sig förvandlas av honom.
      Handla efter honom.

      Två bibelställen tänker jag är relevanta i det här ämnet: Jesus säger i Joh 14:20 att ”Den som har mina bud och håller dem, han älskar mig, och den som älskar mig skall bli älskad av min fader, och jag skall älska honom och visa mig för honom.” och i Matt 22:37-39 får han frågan vad som är det viktigaste budet och han svarar ”Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv.”

      Bud bör ju här ses som undervisning snarare än en enskild uppmaning och slutsatsen av ovan handlar om att – utifrån Jesu undervisning – agera mot Gud, andra människor och sig själv med kärlek.

      • ringdahl skriver:

        …och jag tror att vi ytterst har haft fel allihopa…
        När jag nu skriver så är det med självklarhet att vi skall hjälpa alla som behöver hjälp, och kanske speciellt dom som ber (till Gud) om det. Vi är en kropp som lider och fröjdar oss tillsammans.
        Men bibelordet handlar (om) YTTERST(a tiden) om det judiska folket som Hans bröder under vedermödan. I domen när getter och får skils åt med frågan om vad vi gjort mot dem när alla folk vänder sej mot dem.
        Den som handlar som frukt av att Anden bor i hnm, på ett sådant sätt som bibelordet beskriver mot judarna, gör det mot Jesus själv. Hans namn är så knutet till Hans härravälde med sitt folk som präster.
        Den som inte mött Kristus är inte där för dom/Hnm. Den som mött honom ger sitt liv för Hans Rikes sak Fil. 2:21.
        Då behöver man naturligtvis se att man inte skall fly innan vedermödan…

      • Maria Madeleine skriver:

        Och hur umgås kristna med Jesus? Kan vi se frukten av en sann helig intimitet? Såklart. Bibelläsning och utläggning av skrifterna varnar Herren oss för, men att låta sig förvandlas i sinnet och hjärtat däremot har Gud inget emot. Vad innebär det att ”älska sin nästa såsom som sig själv”? Jo att man tillåter Faderns kärlek att ta plats inuti och sen kommer ”strömmar av levande vatten” ut ur oss så att vi också kan älska dvs bry oss om andra i ord men framför allt handling. Svensk ljummen kristenhet har agerat så hatiskt mot många som Herren utvalt och kallat, att vi ser konsekvenserna av detta varje dag. Att arbeta på sin själs frälsning innebär att man umgås med Jesus utan andra människors inblandning. Den Helige Ande ska undervisa oss om allt. Det bekymrar mitt hjärta att så många i Sverige nonchalerar andens kraft. Vi lever i början av den yttersta tiden och att kärleken har kallnat hos de flesta är glasklart. Många ”kristna” som började i anden har slutat i köttet. Man avgjorde sig aldrig för Kristus utan köpte en ”värdering” som skulle se bra ut. Kärlek är att tillrättavisa, ställa tillrätta och våga stå upp för Evangeliet, som är Guds kraft till frälsning för var och en som tror. Juden och greken och nu är inte längre man eller kvinna. Gud välsigne er som tjänar Herren med glädje! Trivsam 1 a advent! /Maria Madeleine

  3. Sam Bertilsson skriver:

    Det där har du allt hittat på själv. han menar just, att det man gör mot den svagaste, mest utsatta, ”den minsta”, det har man också gjort mot honom. Alltså, helt i linje med hela jesu budskap.

    • Martin Alexandersson skriver:

      Utmaningen med att tolka texten så är ju då varför Jesus lägger till ”som är mina bröder” om han bara menar de minsta i största allmänhet? Jag har också svårt att finna andra ställen i evangelierna där Jesus refererar till att gärningar mot människor skulle ske mot honom och förstår därför inte varför det då ligger ”helt i linje med hela jesu budskap”?

  4. Sam Bertilsson skriver:

    p.s. – eller ”för”, vilket är precis samma sak. Varför krångla till något som är så enkelt att förstå?

  5. Fredrik H skriver:

    Puuh… Vad skönt då kan jag lägga ner allt det där med krisande och sjuka ungar och hemlösa som hela tiden kräver kläder och annat… Och som jag har jagat bara för att jag misstolkat orden… Fr o m nu får de klara sig själva så kan jag gå på möten i kyrkan i st. och blir ännu mer frälst… (IRONI)

    • Martin Alexandersson skriver:

      Jag uppskattar ofta ironi, men förstår inte riktigt poängen här. Tänker du att vi medvetet ska citera, tolka och prata om bibelställen fel?

      • Fredrik H skriver:

        Det är du som säger att jag tolkar fel… Och jag undrar varför du väljer att hävda att det är en feltolkning? Du kan säkert Bibeln mycket bättre än mig och är säkert mer kristen än mig. Jag går sällan i kyrkan då jag tycker kyrkan mist en del av sin kraft av medmänsklighet och av kärleken… Den har blivit till en söndagshobby likt en bouleklubb för många. Jag vill inte döma någon men det är lätt till… Känner dock ingen bitterhet mot kyrkan som så.

        Jag har bara en tro på att det Jesus säger här är att vi ska se oss om bland våra medmänniskor för den minste skall bli den störste… Jag har ett stort behov av att praktisera min tro genom att vara en medmänniska. Jag misslyckas väldigt ofta men jag försöker och idag får jag mer frågor kring mitt agerande relaterat till min tro än vad jag fick när jag satt i kyrkbänken… Jag säger inte att jag är bättre människa men min tro är för min egen del större än någonsin och min kärlek till någon av dessa minsta är varmare vilket fått min tacksamhet över livet och allt som sker att växa. Förlåt för min ironi den var inte av mening att göra mig lustig över dig, Martin…

      • Martin Alexandersson skriver:

        Du är absolut förlåten Fredrik! Jag delar din sorg över att våra församlingar så ofta blir bouleklubbar istället för radikala nedslagsplatser för Guds självutgivande kärlek (som självklart får konsekvenser när det gäller människors fysiska behov: såsom vatten kläder etc.) . Det jag tror är utmaningen (och orsaken till denna artikel i förstaläget) är att vi använder bibelord hederligt och alltså inte lägger in något som inte står. Därför tror jag att det är viktigt att vi vågar utmana vår bouleklubb för att göra det vi är kallade till, men vi kan inte hävda att allt det vi gör mot utsatta människor gör vi mot Jesus. Däremot kan vi referera till att vi är kallade att göra de gärningar som står i aktuella bibelordet (och på mängder av andra ställen).

  6. Sam Bertilsson skriver:

    ”Jag var hung­rig och ni gav mig ing­et att äta, jag var törstig och ni gav mig ing­et att dric­ka, jag var hemlös och ni tog in­te hand om mig, jag var na­ken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fäng­el­se och ni besökte mig in­te.’ Då kom­mer också de att fråga: ’Her­re, när skul­le vi ha sett dig hung­rig el­ler törstig el­ler hemlös el­ler na­ken el­ler sjuk el­ler i fäng­el­se och lämnat dig ut­an hjälp?’ Då skall han sva­ra dem: ’San­ner­li­gen, vad ni in­te har gjort för någon av des­sa mins­ta, det har ni in­te hel­ler gjort för mig.” Hur du kan vränga till det så att detta skulle gälla bara Jesu biologiska bröder, eller hans lärljungar, är för mig en gåta. Självutnämnda bibeluttolkare finns det gott om…

    • Martin Alexandersson skriver:

      Hej Sam!

      Orsaken till att jag (och många exegeter med mig) tolkar mina minsta som enbart kristna är att de 2 andra gånger Jesus använder uttrycket i Matteus (5:19 & 10:42) så är det tydligt att det innebär kristna. På samma sätt så använder Jesus ordet bröder om lärjungar och där har jag stöd av tunga namn i kyrkohistorien (t.ex. Tomas av Aquino, Calvin, Luther & Zwingli). Jag har skrivit min kandidatuppsats om detta bibelställe och läst ett 60-tal kommentarer och måste säga att en klar majoritet tänker exegetiskt likadant. Om du är intresserad så kan jag maila dig min uppsats.

      Guds frid & God jul!
      /Martin

  7. […] Del 5 – Vad ni har gjort mot dessa en av mina minsta, det har ni gjort mot mig […]

  8. […] Del 5 – Vad ni har gjort mot dessa en av mina minsta, det har ni gjort mot mig […]

  9. Mina bröder betyder säkerligen också det man brukar kalla det judiska folket, men som mer korrekt är Guds Israel, eftersom judar egentligen bara är de som kommer från Juda stam. Vi, som har kommit till tro på att Jesus från Nasaret var Messias, är inympade av nåd och medborgare i Israel, enligt Rom 11 och Ef 2. Alltså är Jesu bröder våra bröder.
    Guds Israel är inte detsamma som dagens politiska Israel. Guds Israel är det befriade folket, som sa Ja till trolovningen och förbundet när Mose kom ned från Sinai. Den första församlingen, som lovade Gud att göra allt vad han sa. Detta f d slavfolk leddes till ett landområde Gud hade sett ut åt dem. Kanske platsen för Adams skapelse och Edens lustgård. Detta utlovade land skulle intas och fördelas till de tolv stammarna. Dagens Israel är bara en bråkdel av det territoriet. När Messias kommer tillbaka ska han återupprätta allt, såsom det var tänkt att vara, och Han kommer att styra Världen från Jerusalem. Då kommer vi förstå fullt ut vad Israel verkligen är. Nåd är att vi får vara med. Om vi känner Honom och håller Hans bud, Guds Israels lagar som Han sammanfattade i Bergspredikan, redan nu.)
    Gud kommer att döma nationerna, liksom individerna, efter hur de håller Jesu ord och efter hur de behandlar Hans bröder.
    Den dagen närmar sig med stormsteg, så ämnet är mycket aktuellt!
    Nåd och frid

Lämna ett svar till Martin Alexandersson Avbryt svar