Är jungfrufödelsen viktig?

Postat: 24 oktober, 2013 av Jonas Nordén i Bibeln, Insändare & Debatt
Etiketter:, , ,

Vår nya tillträdande ärkebiskop, Antje Jackelen, har fått en hel del kritik för sitt svävande svar om Jesu jungfrufödelse. Varför? Är det verkligen en viktig och betydelsefull sak i den kristna tron? Svaret är otvetydigt JA!
Tron på att Jesus verkligen föddes av en jungfru är väldigt viktig (Jes 7:14; Matt 1:23; Luk 1:27, 34). Låt oss till att börja med se på hur evangelierna beskriver denna händelse. Som svar på Marias fråga ”Hur ska detta ske?” (Luk 1:34), säger ängeln Gabriel: ”Helig Ande skall komma över dig och den högstes kraft skall vila över dig” (Luk 1:35). Ängeln uppmuntrar också Josef att inte vara rädd för att ta Maria till hustru med orden: ”ty barnet i henne har blivit till genom helig Ande” (Matt 1:20). Vidare förklarar Matteus att Maria innan hon börjat leva tillsammans med Josef ”var havande genom helig Ande” (Matt 1:18). Även i Galaterbrevet är detta underförstått när Paulus skriver: ”när tiden var inne sände Gud sin son, född av kvinna” (Gal 4:4).

När vi läser dessa verser är det fullständigt klart att Jesu födelse var resultatet av den helige Andes ingripande i Marias kropp. Både det icke-kroppsliga (Anden) och det kroppsliga (Marias livmoder) var inblandat. Maria kunde inte göra sig själv gravid, och i det här fallet var hon enbart ett ”kärl”. Endast Gud själv kunde (givetvis) utföra inkarnationens mysterium.
Och samtidigt är det viktigt att stryka under att vi inte kan vara utan Maria. Då skulle ju inte Jesus vara sann människa. Bibeln lär oss att Jesu var fullt ut människa, med en fysisk kropp som vår. Han blev trött, hungrig, törstig, ledsen och glad och var begränsad i tid och rum precis som oss. Denna mänskliga natur fick han från Maria. På samma gång var han också fullt ut Gud, med en evig och syndfri natur (Joh 1:14; 1 Tim 3:16; Hebr 2:14-17).
Jesus blev inte född i synd, han hade inte en syndig natur (Hebr 7:26). Bibeln lär annars att alla människor har del av denna syndiga natur (Rom 5:12, 17, 19). Den förs vidare från Adam till generation efter generation. Jungfrufödelsen förhindrar att Jesus får del av denna syndiga natur och gör det möjligt för Gud att själv bli en ren, obefläckad och perfekt människa. En människa som delar alla jordiska förutsättningar, förutom syndanaturen. På grund av det kunde han också bryta syndens herravälde och sätta människor fria från den och dess konsekvenser (Rom 5:18).

Skulle jungfrufödelsen bara vara ett mytologiskt språkbruk, ett sätt att beskriva att Jesus var betydelsefull, så skulle Jesus inte vara något annat än en vanlig människa. Därför är läran om Marias jungfrulighet viktig, och avgörande!

Argumentet att det bara är Matteus och Lukas som beskriver det och att det därför inte är centralt är ganska fattigt. Även Johannes beskriver det, fast på sitt sätt: ”Ordet blev människa och bodde ibland oss” (Joh 1:14). Ordet existerade alltså innan ”han” blev människa. Hur skulle Josef och Maria kunnat bli havande med Gud, utan Guds eget ingripande?
Om Lukas går det heller inte att säga att han skriver mytologiskt. Inte om vi tror hans egna i ledande ord: ”efter att grundligt ha satt mig in i allt ända från början har nu också jag beslutat att skriva ner det för dig… för att du skall förstå att de upplysningar du har fått är tillförlitliga” (Luk 1:3-4).

Att kyrkan nu får en ärkebiskop som svävar på målet i denna viktiga och avgörande fråga är naturligtvis inte bra. Om vår högsta ledare och ansikte utåt inte delar den bekännelse som varit kyrkans sedan 300-talet så borde hon självklart inte vara vår högste ledare.

kommentarer
  1. olofedsinger skriver:

    Tack, Jonas, för ett gott och klargörande inlägg! Man vet snart inte vart man ska ta vägen i en kyrka som så lättvindigt tycks vilja skänka bort en efter en av vår tros skatter …
    En insändarskribent i fredagens Dagen påpekar också att det finns en direkt koppling mellan skapelseundret i Marias livmoder och den nya skapelse som gäller för alla kristna. Det är Gunhild Bratt som skriver:
    ”För mig är det självklart att människans frälsning hänger ihop med det som hände med Maria, det vill säga: Jesus blev till i hennes liv genom den Helige Andes verk på samma sätt som Jesus blir till i mitt liv genom samme Andes ingripande. När Jesus samtalade med fariséen Nikodemus (Johannes kapitel 3) poängterade han att en människa måste födas på nytt för att få se Guds rike. Det märkliga är att Nikodemus svar blir nästan identiskt med Marias svar till ängeln Gabriel: ”Hur är detta möjligt?” respektive: ”Hur skall detta ske?”
    Det mänskliga svaret på båda frågorna är naturligtvis att varken Jesu tillblivelse i Maria eller den nya födelsen är möjlig. Det är ju här som tron på den Helige Andes medverkan kommer in. Om miraklet i Marias liv kan bortförklaras kan ju också frälsningens under i mitt liv bortförklaras.”
    Slutligen minns jag att Katolska kyrkans biskop en gång pekade på Johannesprologens ord: ”Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja utan av Gud” (Joh 1:12-13). Precis som Bratt påpekar anas här en parallell mellan Jesu människoblivande och de troendes nyskapelse. Varken vi eller Jesus har blivit födda ”av någon mans vilja utan av Gud”!

  2. Tony Malmqvist skriver:

    Men nu är han, även om han kom i mänsklig gestalt, inte en vanlig människa. Tack o lov!

  3. Tony Malmqvist skriver:

    Reblogga detta på Kristet liv.

Lämna en kommentar