Andliga principer från Gamla testamentet del 5: blodet

Postat: 7 december, 2011 av olofedsinger i Bibeln, Tillbedjan
Etiketter:, ,

Det är något särskilt med blod. Det judiska folket blev uppmanade att aldrig äta blodmat eller kött som hade blod i sig, med motiveringen att ”kroppens liv är i blodet” (3 Mos 17:11). Av samma skäl var blodet en central del av den gammaltestamentliga offerkulten.

Tydligare än någon annanstans blir detta i samband med den första påsken, när israeliterna får uppmaningen att slakta ett lamm för att sedan ”ta av blodet och stryka det på båda dörrposterna och på övre dörrträet i huset där man äter det” (2 Mos 12:7). Detta blod fick därefter bli det yttre tecken som beskyddade dem som bodde i huset när Herren sände förgöraren (mordängeln) för att döma den egyptiska nationen. ”[Ö]ver egyptens alla gudar skall jag hålla dom”, säger Herren. Men också: ”när jag ser blodet skall jag gå förbi er” (2 Mos 12:12-13). Det hebreiska ordet för påsk, pesach, betyder just ”gå förbi”.

Även i Nya testamentet är det tydligt att det finns en laddning i blodet. Visserligen är vi som kristna inte bundna av förbudet mot att äta blodmat. Men blodet som blev utgjutet i samband med Jesu död på korset är enligt Bibeln det som för alla tider har skapat möjlighet för oss som syndare att få gemenskap med vår Skapare. ”Gud beslöt att låta hela fullheten bo i honom och genom honom försona allt med sig, sedan han skapat frid i kraft av blodet på hans kors”, skriver Paulus (Kol 1:19-20). Eller med Hebreerbrevet ord: ”Så renas enligt lagen nästan allt med blod, och utan att blod utgjuts ges ingen förlåtelse” (Hebr 9:22). Och: ”i kraft av Jesu blod kan vi nu frimodigt gå in i det allra heligaste, på den nya och levande väg som han har öppnat för oss genom förlåten, det vill säga sitt kött” (Hebr 10:19-20).

Kraften i blodet är en grundläggande princip i den andliga världen. Som jag ska återkomma till i en senare artikel är den en viktig dimension också inom det ockulta. I första hand genom djur-, men i extremfall även människooffer. Särskilt när vi ber om beskydd eller dras in i någon form av andlig kamp kan det därför vara läge att åberopa kraften i Jesu eget blod – i Jesu offer på korset. För det är ju som Jesus själv säger när han instiftar nattvarden: ”Detta är mitt blod, förbundsblodet, som är utgjutet för många till syndernas förlåtelse” (Matt 26:28).

Tidigare inlägg i denna serie:

Del 1: Templet som en bild av den himmelska världen

Del 2: Templet som en bild av Guds närvaro

Del 3: Förlåtelse och försoning

Del 4: Förbund

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s