Viktigt blogginlägg av Stefan Swärd

Postat: 22 augusti, 2013 av olofedsinger i Församling, Lärjungaskap
Etiketter:, , ,

Den ständigt aktive bloggaren, tillika ordförande i Svenska Evangeliska Alliansen, Stefan Swärd har skrivit ett mycket läsvärt inlägg med anledning av Niklas Piensohos predikan på Nyhemsveckan. Niklas, som är föreståndare i Filadelfiakyrkan i Stockholm, drev där tesen att frikyrkan måste byta paradigm när det gäller hur vi ser på omvärlden – från ett ”Exodusperspektiv” (att gå ut ur världen) till ett ”Abrahamsperspektiv” (att närma sig världen). Det Stefan gör är att han analyserar Niklas resonemang, och därmed också påvisar skillnaderna mellan detta och en klassisk pingstteologi – som i dessa frågor kan sägas stå nära även en luthersk väckelsefromhet. Jag har ofta uppskattat vad Stefan har skrivit, och denna artikel är inget undantag. Läs och fundera!

kommentarer
  1. […] bloggvärlden kan man bl.a. hitta ett inlägg av Olof Edsinger som ger sitt stöd till det jag skriver. Pingstpastorerna Mikael Karlendal och Tommy Dahlman har […]

  2. HAR PIENSOHO EN (DOLD) AGENDA? Del 1
    På nalsogat.wordpress.com kan ni läsa min reflektion på Piensohos svar på min insändare i Dagen, samt ytterligare analys av hans Bibelstudium på Nyhem.

  3. olofedsinger skriver:

    Det blev visst en ganska omfattande debatt kring detta. Stefan vittnar själv om att han haft rekordmånga besökare på sin blogg den senaste veckan! Även jag har till viss del dragits in i samtalet, efter det att Stefan informerade läsarna om att jag gav honom mitt stöd här på Efterkristus …
    Den som är intresserad kan gå in och läsa i kommentarsfältet under den ursprungliga artikeln. Vill dock passa på att informera om vad jag själv redan har skrivit där, nämligen detta: ”Vill för egen del förtydliga att jag inte har lyssnat på Niklas predikan, och därmed inte vill uttala mig om denna. Däremot tycker jag att Stefans analys och reflektioner i anslutning till denna (både i detta och föregående inlägg) har varit både skarpa och angelägna.”

  4. Är Abrahamsperspektivet relevant för vår tid, och vad i det bör vi i så fall ta fasta på?

    Läs Del 2 på nalsogat.wordpress.com

Lämna en kommentar