Bön inför det nya året

Postat: 1 januari, 2015 av olofedsinger i Lärjungaskap
Etiketter:, , , ,

I den upprättelsekurs som vi i många år arrangerade i EFS i Mikaelskyrkan brukade vi avsluta med en bön om Jesu herravälde över våra liv. Det är en stark proklamation som passar bra att be också inför ett nytt år. För var och en som vill stämma in:

Herre Jesus Kristus, jag erkänner mitt beroende av dig och tar emot dig som min frälsare, min befriare och min Gud.

Jag ber dig nu bli Herre över varje område i mitt liv:

  • Herre över min ande och min tillbedjan.
  • Herre över min själ och min mentala hälsa.
  • Herre över min kropp och min fysiska hälsa.
  • Herre över min familj och mina relationer.
  • Herre över min identitet och mina gränser.
  • Herre över min sexualitet.
  • Herre över min vilja och mina beslut.
  • Herre över mina tankar, känslor och attityder.
  • Herre över min smärta och mina sår.
  • Herre över min tid och mina prioriteringar.
  • Herre över mina studier / mitt arbete och min tjänst för dig.
  • Herre över mina materiella ägodelar och behov.
  • Herre över min ekonomi och mitt givande.
  • Herre över sättet och tiden för min död.

Jag ber dig: fyll mig på nytt med din helige Ande. Låt ditt liv bli synligt i mitt liv.

Tack för att jag får tillhöra dig!

Amen.

Lämna en kommentar