Guds rike i svampskogen

Postat: 31 oktober, 2011 av Martin Alexandersson i Lärjungaskap, Reflektioner
Etiketter:, ,

För några veckor sedan var vi ute med vår hemgrupp på svampplockning och jag kom att tänka på en tur min fru Hanna, jag och några vänner hade förra hösten. Vi gav oss ut i skogen utanför Uppsala för att plocka trattkantareller. Det var en utmanande uppgift och till att börja med gick vi omkring utan att få syn på en enda trattkantarell. Vi såg en massa andra svampar, men inga trattkantareller.

Men, så fick Hanna syn på trattkantarell och vi fick en ny ”trattkantarellblick”. Bara lite senare hittade vi en till och när vi väl böjt oss ner och börjat plocka fanns de överallt och vi behövde bara sträcka oss åt olika håll för att plocka mängder av svamp.

På vägen tillbaka till bilen såg vi en flugsvamp och jag förundrades över på hur långt håll man ser flugsvampen i förhållande till trattkantarellerna. Och jag tror Gud talade till mig genom dessa svampar:

För det första – när man springer på så missar man svampen. Man behöver på något sätt stilla sig och först då kan man upptäcka Guds skatter. Om jag springer genom livet och inte tar tid för Gud att uppenbara sina gåvor och skatter, missar jag dem. I vår församling sjunger vi ofta en lovsång som börjar med orden som illustrerar detta:

”Vi stillar oss och besinnar att du, att du är Herre och mäktig Gud”

För det andra – när vi väl sätter oss ner och tar oss tid för Guds skatter och lärdomar, så är det enklare för oss att se fler av dem. Och det är enklare för oss att låta Gud lära oss mer och mer när vi är villiga att böja oss och säga: Gud jag behöver din hjälp och dina skatter.

Jesus liknar vid ett ställe Guds rike som en skatt i en åker. Guds rike är något som är värdefullt – men alltså inte alltid helt lättfunnet. En del av mitt liv med Gud handlar om ett sökande efter Guds rikes hemligheter som inte alls har en skylt där det står ”Här är den” utan i Jesu liknelse behöver vi leta i åkern, och i mitt exempel i skogen. (och ja, det finns faktiskt trattkantareller här i bilden upp till höger!)

Men flugsvampen å andra sidan står där som en reklampelare och bara skriker ut ”Ta mig! Ta mig!”. Detta är en bild på allting som vill dra mig bort från Gud. Det som på ett sätt ser lockande ut – men som inte är bra för mig. Detta behöver man inte leta efter utan det finns runtomkring oss hela tiden. Men som talesättet är: allt som är värdefullt har ett pris och precis samma är det i svampskogen, på åkern eller i livet med Gud.

kommentarer
  1. Jens G skriver:

    ”Man behöver på något sätt stilla sig och först då kan man upptäcka Guds skatter.”
    Bra.
    Tack

Lämna en kommentar