”Välsigna mig” eller ”Vad välsignar du Gud?”

Postat: 18 maj, 2014 av Martin Alexandersson i Lärjungaskap, Reflektioner
Etiketter:

Det är en naturlig bön att be: Gud välsigna min dag, mitt liv, min familj och min ekonomi. Eller för att avsluta församlingens styrelsemöte: Gud välsigna du våra beslut. Det är ingen konstig eller obiblisk tanke att be om Guds välsignelse och Paulus skriver till och med om att Gud ska ”få veta alla våra önskningar” (Fil 4:6).

Risken med denna attityd är att det är mina planer, min agenda och mitt liv som är i fokus och jag vill ha Guds hjälp att genomföra dessa. Jag blir lätt Herre i mitt liv och Gud ska hjälpa mig så att det blir så bra som möjligt.

Den första kristna bekännelsen var att ”Jesus är Herre”. Alltså att det var han som hade övertagit ledarrollen i de kristnas liv och att de nu istället skulle hjälpa Gud i hans planer. Jesus illustrerar detta när han säger: ”varför kallar ni mig Herre när ni inte gör vad jag säger?” (Luk 6:46).

Utmaningen är därför att istället för att be Gud välsigna mina planer och be honom fullgöra de – så blir bönen: Vad är det du välsignar (som är på din agenda) och låt mig få vara med och fullgöra det.

Lämna en kommentar