Fin recension i Dagen av min senaste bok

Postat: 25 april, 2019 av olofedsinger i Reflektioner

Dagens recensent Kjell-Erik Selin skriver så här om min bok Korsvägen och uppståndelselivet (Livets Ords Förlag 2019):

En bedrift att få med så mycket viktigt

Det här är ett kvalificerat och mycket ambitiöst bibelstudium i bokformat med en ström av bibelcitat och förklaringar. Dessutom finns en fullödig notapparat samt en inte obetydlig litteraturförteckning. Det är bra eftersom boken är djuplodande och komprimerad. Och den väjer inte för de svåra frågorna. Är lite osäker på bokens primära målgrupp, men för den som verkligen vill tränga djupare in i Guds tanke med oss människor och det stora mysteriet. För oss är boken en guldgruva.

Edsinger menar att eftersom Jesus lever genom oss, får vi som hans lärjungar vara med om samma saker som Jesus fick vara med om under sin tid på jorden. Han blev frestad, missförstånd, misshandlad och dödad. Och i dag är det inte ovanligt att kristna förföljs och dödas över stora delar av världen

Vem har inte funderat över frågor som: Vilka kommer till himlen? Räcker det med en tro eller behövs även gärningar? Och varför drabbas även Jesu efterföljare av svåra problem, till och med anfäktelser? Få böcker av detta slag tar dessa och liknande frågor på ett så stort allvar som Edsinger. När det gäller till exempel anfäktelse citerar han Frank Mangs, förra seklets mest betydelsefulla evangelist här i Norden. I självbiografin ”Högst personligt” berättar Mangs om sina anfäktelser, som vid något tillfälle fyllde sinnet med sådant mörker att till och med tanken på att ta sitt eget liv trängde fram.

Att vara kristen är att leva med många och ofta svåra frågor. Den här boken ger svar och dessutom tydliga och radikala svar. Författaren tar ibland hjälp av andra teologer. Tysken Dietrich Bonhoeffer är en av favoriterna.

Livet som Jesu efterföljare består av både lidande ”Korsvägen” och härlighet ”Uppståndelselivet”. Edsingers bok rymmer båda delarna. Det är en bedrift att på knappt 200 sidor få med så mycket viktigt. Att på 1700 tecken få in det viktigaste i en recension är omöjligt.

En direktlänk till recensionen finner du här.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s