I dag skriver jag på Aftonbladet Debatt

Postat: 4 december, 2016 av olofedsinger i Insändare & Debatt

Det kanske förvånar vissa att jag tar till orda i en fråga som jag annars inte brukar skriva så mycket om (med några undantag, se exempelvis följande inlägg på Världen idags opinionsblogg). Men det var helt enkelt så att jag fick lite tankar angående det desperata läget i Syrien, och när jag satte mig och skrev märkte jag att det blev en artikel som kunde funka också i ett större sammanhang. Vilket den bevisligen gjorde – Aftonbladet bestämde sig efter bara någon timme för att publicera den.

Det jag försöker påtala är i grunden tre saker:

1) Läget i Syrien är desperat, och allt som kan göras för att underlätta för dess befolkning att slippa det helvete som de lever i måste rimligen vara vår medmänskliga plikt.

2) Det är fullkomligt oacceptabelt att EU, som vi nu gör, går i president Erdogans ledband – med de syriska flyktingarna som främsta påtryckningsmedel.

3) Det är ett hyckleri av stora mått att vi inte kan tänka oss flyktingläger på vår egen kontinent, samtidigt som vi betalar stora summor för just sådana läger i ett av Europas grannländer.

Jag ska skynda mig att säga att även jag ser det som mer naturligt att man som flykting antingen beviljas uppehållstillstånd i ett tryggare land eller placeras i flyktingläger i sitt närområde. Men den uppkomna situationen med Turkiet är helt enkelt så ovärdig att jag alltså föreslår en annan lösning – om inte annat för att väcka lite debatt. Om idén skulle realiseras vore väl det mest naturliga att det infördes någon form av kvotsystem, där man successivt slussade ut de människor med störst skyddsbehov till de europeiska länderna. De övriga får bo kvar till dess att det på nytt är möjligt att flytta tillbaka till Syrien.

Det är förstås fritt för den som vill att problematisera detta. För egen del tycker jag framför allt att det är roligt att Aftonbladet tog in artikeln, och jag hoppas att den ska få bidra till en och annan konstruktiv tanke. Och inte minst: till att punktera vår ofta alltför självgoda självbild uppe i det kalla Norden …

Kommentera

