Dilemma kring helande

Postat: 16 november, 2016 av Martin Alexandersson i Reflektioner
Etiketter:

Jag har en ickekristen bekant som bor utomlands och som är sjuk. Hon har varit dålig i nästan ett år och nu är det så pass illa att hon inte kan arbeta. Jag träffar henne inte så jag kan inte erbjuda mig och be för henne och vår relation är inte heller så att jag skulle ringa henne och be om helande över telefon. Mitt dilemma och teologiska fundering är – vill Gud hela henne? Å ena sidan är svaret självklart: ja! Å andra sidan: om jag ber om helande så kommer hon inte att koppla det till Gud och vi har en hel del texter om att Gud inte delar sin ära med någon annan (T.ex. Jes 42:8) och att det var viktigt för de som blev helade av Jesus av att ge Gud äran (T.ex. berättelsen om de 10 speteälska som Jesus botar i Luk 17:11-19). Med andra ord vet jag inte om Gud helar någon om han inte själv får cred för det? Någon klok läsare kan säkert bringa klarhet i denna situation. (Ja, jag vet att jag alltid kan be om helande och svarar Gud så gör han det. Och det är så jag gör idag. Men situationen gör mig ändå fundersam.)

kommentarer
  1. Torkel Lindahl skriver:

    Min fru och jag var för några år sedan i en liknande situation. Vi bad för en sjuk vän som höll på att dö. Han tillfrisknande, ganska abrupt. Vi berättade att vi bett om helande. Vänskapen och samtalet har fortsatt.

  2. Alma-Lena skriver:

    Ännu vanligare är att en god kristen blir svårt sjuk, många andra kristna ber och den personen blir inte alls frisk oavsett hur mycket ära Gud får. Det är det stora dilemmat. Blir någon frisk av förbön utan att ge Gud äran är ju ändå människan frisk och Gud är nog inte alls lika behagsjuk som vi människor. Gud vill bara ösa ut sin kärlek hela tiden.

Kommentera

