Människor jag har mött utomlands som haft helt andra perspektiv del 6 – Demokratiska Republiken Kongo: kristen pojke med idol-t-shirt på Bin-Laden

Postat: 27 oktober, 2016 av Martin Alexandersson i Reflektioner

Jag tror att det var 2002 som jag var i DRK för det som då hette Svenska Missionskyrkan. Jag var hembjuden en kväll hos en pastor på middag och hans 15-årige son kom hem halvvägs in i kvällen och hade på sig en idol-t-shirt med Usama Bin-Laden. Det var en tecknad bild på Usama där han står med ett maskingevär i varje hand mot en bakgrund av eldsflammor och med hans namn under (jag har försökt googla fram den, men utan framgång [ – den kanske är slutsåld..]) Självklart blev jag förvånad när en ung kristen pojke hade på sig en sådan t-shirt och jag frågade varför han har den på sig och hans svar var lika självklart som snabbt: ”He fights against the west!”. Så trots att Bin-Laden var muslim och terrorist så valde alltså denna kristne pojke att stötta honom på grund av hans krig mot västvärlden. En intressant och skrämmande insikt för mig..

Tidigare inlägg i serien:

Del 1 – Tanzania: tacksamhet för de vita kolonisatörerna

Del 2 – Vietnam: tacksamhet gentemot Usa för vietnamkriget

Del 3 – England: tacka Gud för våra militärer

Del 4  – DRK: missionär som en hederstitel

Del 5 – Armenien: Tacksamhet för Rysslands militär

kommentarer
  1. David skriver:

    Pastorer kan ha problem med sina familjemedlemmar. En åsikt som vi vet pastorn har behöver inte delas av hans barn eller ens hans fru även om en av dem har bäst åsikt. Pastorn kanske var snäll mot barnet och lät barnet ha en viss frihet. Jag hade förstått om pastorn bränt upp tröjan och näpst (starkt tillrättavisat) barnet i kärlek. Kan det vara mesigt av pastorn att låtit bli? Även pastorer kan vara korrumperade eller frestade, vi är alla arma människor. Till och med om en bror Magnus kan mycket om fiske behöver det inte betyda att hans bror Stefan vet vad ens ett sänke till kastspöt är för något.

Kommentera

