Att låta bibelordet vara utmanande

Postat: 6 oktober, 2016 av Martin Alexandersson i Bibeln, Reflektioner

I söndags besökte jag en församling och när dagens Gammaltestamentliga text skulle läsas gjordes något som vi är ganska duktiga på – nämligen att ta bort den utmaning som finns i bibelordet. Efter att ha läst texten från Daniels bok (10:15-19) om bland annat änglar så hade kvinnan som läst texten en liten betraktelse. Den inleddes med en generellt ifrågasättande om det finns änglar för att sedan fortsätta om en träängel som hon köpt i Palestina och palestiniernas behov av änglar. Sedan handlade det om att människorna i Aleppo behöver skyddsänglar och att goda människor kallas änglar och vi fick fundera över om vi var en ängel. Inget av ovanstående är ju galet, men problemet är att det inte har något som helst med bibeltexten att göra. Jag förstår att Danielsboken ibland kan vara utmanande (som resten av Bibeln också är – ibland för att man har svart att begripa, ibland för att man har svårt att begripa sig på Gud och ibland för att man har svårt att leva efter det han kallar oss till) men lösningen kan aldrig vara att relativisera bibelordet och istället utgå från allmänna definitioner av änglar. Attityden gentemot bibelord som vi inte riktigt förstår måste istället vara att be Anden om uppenbarelse och förståelse och om vi ändå inte förstår – gå vidare, men utan att förneka och förminska det som står.

kommentarer
  1. Nils skriver:

    Jag skulle hellre säga att båda sidor har rätt och det är tråkigt om det måste bli antingen eller. Många gånger är det nog så att det som håller folk borta från kyrkan är att predikan inte är relevant för dagens verklighet och därför inte talar till människor och blir intressant. Texten måste kunna lyfta och inte gå rundgång mellan bokens pärmar. Det är naturligtvis bra att vara bibelkunnig. Ännu bättre om man kan koppla en bibeltext till dagens verklighet så att jag förstår vad budskapet är till mig. Självklarheter kanske. Och kanske har jag fel och är orättvis. Men är vad jag tänker om saken.

    • Martin Alexandersson skriver:

      Hej Nils och tack för din kommentar!
      Jag är ledsen om jag är otydlig – jag tycker absolut att vi behöver göra predikan relevant för dagens människor och håller helt med dig om att detta är en av våra problem som kyrka. Men min poäng är att vi måste ha stöd i texten för det vi kommunicerar. Det är t.ex. helt rätt att vi som kristna har en kallelse att ta hand om svaga och utsatta i t.ex. Aleppo (bl.a. utifrån liknelsen om den barmhärtige samariten) men vi kan inte hävda det utifrån ovanstående Danielstext.
      Frid!
      Martin

  2. Nils skriver:

    Ja kan hålla med dig om det. Och visst vore det intressant att höra en predikan om den texten i Daniels bok som kan beröra, utmana och tala till min verklighet. Kanske börja med hur på vilket sätt den utmanar.

Kommentera

