Öppna gränser och fri invandring, ett försök till analys

Postat: 20 juni, 2016 av olofedsinger i Guds rike, Insändare & Debatt

Inlägg på Världen idags opinionsblogg:

Jag högaktar Micael Grenholm för hans engagemang för invandrare, tiggare och andra utsatta människor. Men intervjun med honom i dagens Världen idag gör ändå att jag vill problematisera några av de påståenden som Grenholm kommer med. Jag gör det för att han har blivit en så pass viktig opinionsbildare i frågor som har med migration och kristen tro att göra. Men jag gör det också för att jag menar att en del av hans påståenden – hur fina de än kan verka – riskerar att få motsatt effekt. Ett politiskt program som inte är genomförbart må låta tilltalande i många kristnas öron, men samtidigt riskerar det att skapa polariseringar som öppnar för helt andra krafter än dem som man från början hade avsikten att stödja. Idealism kan i förlängningen vara något farligt.

För att fortsätta läsa, gå in här.

kommentarer
  1. TonyMalmqvist skriver:

    Han må vara en opinionsbildare hur mycket man vill, det bryr jag mig inte om, men när han domderar ut att Gud är Grön, då hoppas jag innerligen att kristna i det här landet kvicknar till. Det räcker nu! Bra inlägg du skrev där.

Kommentera

