Ur NLM ungs frågelåda III: Måste man som kvinna täcka sitt huvud för att få be offentligt?

Postat: 15 juni, 2016 av olofedsinger i Bibeln, Församling
Etiketter:, ,

I mitt norska jobb skriver jag ibland lite artiklar till NLM ungs nätmagasin iTro. Här under sommaren har jag tänkt dela med mig av en del av mina texter från denna tidning, och först ut är några svar som jag har gett i deras frågelåda. Jag börjar med frågan på norska och lägger därefter ut mitt svar på svenska.

Fråga: Kom over ein video på youtube som handla om hodetildekking for kristne. Han nevnte 1. Kor. 11 der det står blant anna ”Men ei kvinne som bed eller talar profetisk utan å dekkja til hovudet, vanærar hovudet sitt, for det er det same som å vera snauklipt.” (vers 5). Kan eg ikkje be utan å dekke til hovudet? Eller er det snakk om å be høgt? Dette både forvirrar og bekymrar meg.

I vers 14: ”Lærer ikkje sjølve naturen dykk at det er ei vanære for mannen å ha langt hår.” Kan ikkje menn ha langt hår? Er å vanære å synde?

I vers 16: ”Men vil nokon skapa strid om dette, så skal de vita at den skikken har ikkje vi, og heller ikkje Guds forsamlingar.” Er eg ikkje ein del av Guds forsamling dersom eg ikkje dekker til hovudet når eg ber?

Eg ønskjer verkeleg å følgje Guds Ord, men eg er redd det blir vanskleg viss eg må dekke til hovudet kvar gong eg skal be. I mitt tilfelle er eg redd det hadde verka mot si hensikt og at eg ville bedd mindre. Målet mitt har vore å ”be uavlateleg” (1. Tess. 5,17), men no er eg meir bekymra… Lurer eigentleg på kva som er meint med heile 1. Kor. 11,2-16.

Svar: Första Korinthierbrevet 11 är nog en av Nya testamentets svåraste texter. Sannolikt är det också en text som har missbrukats en hel del. Paulus talar alltså om ordningen i gudstjänsten, och det är troligt att han utgår från ett problem eller en fråga som fanns i församlingen i Korinth. För att förstå vad Paulus skriver behöver vi ha klart för oss vad som är hans huvudsakliga poäng.

Är det att slå fast att män och kvinnor har olika uppgifter i gudstjänsten? Det verkar faktiskt inte så, eftersom Paulus är tydlig med att både män och kvinnor kan be och profetera när de samlas. Är det att kvinnorna ska böja sig under männens auktoritet? Inte heller detta verkar särskilt troligt, eftersom de enda som uttryckligen tillskrivs en ”auktoritet” är kvinnorna (v 10). Jämför också den radikala jämlikhet som målas upp i v 11–12.

Mot denna bakgrund blir det mer naturligt att tänka att Paulus syftar på en specifik situation i Korinth. En teori är då att kvinnorna i Korinth hade gått emot sin egen kultur genom att be och profetera barhuvade, eftersom de trodde att de måste uppträda som män (som var barhuvade) för att få tala i församlingen. Vad Paulus i så fall säger är att nej, ni behöver inte alls uppträda som män för att få be och profetera – ni kan göra det även som kvinnor och med en kvinnas traditionella klädsel. Dessutom var det sannolikt så att det i denna kultur förknippades med lösaktighet/prostitution att vara barhuvad som kvinna, vilket ytterligare förstärker Paulus instruktioner.

Om detta stämmer blir Paulus vägledning helt enkelt dessa: Du kan fullt ut vara den du är – man eller kvinna – även i den kristna gudstjänsten. Och som sådan bör du hålla dig till den kulturella praxis som gäller för en anständig klädsel i din egen kultur.

Nästa fråga blir då: Förknippar man i dagens Norge det med lösaktighet att inte ha slöja som kvinna? Svar: Nej. Alltså behöver du inte ha slöja/huvudbonad på dig när du ber och profeterar i Norge. Om du däremot åker till ett land som har denna sed, bör du åtminstone överväga detta av respekt för den lokala befolkningen (jämför 1 Kor 8, som utlägger denna princip om än i en helt annan fråga). Notera också att det här bara talas om den offentliga gudstjänsten, inte den personliga andakten.

Även Paulus tal om mannens hårlängd brukar normalt betraktas som en hänvisning till den rådande kulturen. Annars är jag själv en av många som ligger illa till! Däremot talar Paulus inte ens här om långt hår som en synd utan som en vanära. Hela texten är skriven i en hederskultur där skam och ära är centrala begrepp. Men tyvärr finns det inte utrymme att fördjupa oss mer i detta här och nu.

Annonser
kommentarer
  1. Eva H skriver:

    Detta ska jag länka till en person särskilt! Tack!
    (En som hävdar att kyrkans motstånd mot kvinnor helt kommer från Paulus o inte med några medel kan övertygas av MINA ord om att P skrev specifikt till en viss församling, även om vi naturligtvis kan finna lärdomar nu också. Kanske det ”biter” om h’n får se vad en bildad teolog skriver i ämnet :D )

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s