Ur NLM ungs frågelåda I: Vad säger Bibeln om tungotalet?

Postat: 31 maj, 2016 av olofedsinger i Bibeln, Gåvor & Tjänster
Etiketter:, ,

I mitt norska jobb skriver jag ibland lite artiklar till NLM ungs nätmagasin iTro. Här under sommaren har jag tänkt dela med mig av en del av mina texter från denna tidning, och först ut är några svar som jag har gett i deras frågelåda. Jag börjar med frågan på norska och lägger därefter ut mitt svar på svenska.

Fråga: Kva seier Bibelen om tungetale? Kva meiner Paulus når han i 1. Korinterbrev i mellom anna kapittel 14 er kritisk til bruk av tungetale i offentlege samanhengar?

Tungotalet dyker upp på flera ställen i Bibeln. I en av Jesu missionsbefallningar säger han att de troende ”skall tala med nya tungor” (Mark 16:17) och i Apostlagärningarna kan vi flera gånger läsa att människor blev fyllda av Guds Ande och att de till följd av detta började profetera och/eller tala i tungor (se Apg 10:44–46, 19:6 med flera). Den mest utförliga undervisningen om denna gåva får vi sedan i Första Korinthierbrevet 12–14, där Paulus talar om flera olika nådegåvor men inte minst just tungotalet.

Som i så många andra frågor i Paulus brev är det problemen i församlingen som får honom att ta upp frågan om tungotal. Det verkar som att man i Korinthförsamlingen hade gett tungotalet en oproportionerligt stark ställning och att man därför hade gett tungotalet för stort utrymme i samband med de gemensamma gudstjänsterna. Paulus betonar därför flera saker:

  • Tungotalet är en god gåva! ”Jag tackar min Gud, jag talar tungomål mer än ni alla” (1 Kor 14:18).
  • Tungotalet är i första hand tänkt för individens uppbyggelse. ”Den som talar tungomål uppbygger sig själv” (1 Kor 14:4).
  • När tungotalet används under oordnade former kan det vara frånstötande för icke-kristna. ”Om nu hela församlingen kommer tillsammans och alla talar tungomål, och några som inte förstår eller inte tror kommer in, skall de då inte säga att ni är galna?” (1 Kor 14:23).
  • I församlingen bör gåvor som bygger upp gemenskapen prioriteras, såsom ”en psalm, ett ord till undervisning, en uppenbarelse, ett tungotal, och en uttydning” (1 Kor 14:26).
  • Därmed inte sagt att tungotal utan uttydning inte får brukas när man är med andra, men det bör ske i mer stillsam form. ”Men finns det ingen som uttyder, skall den som talar tungomål tiga i församlingen och endast tala för sig själv och till Gud” (1 Kor 14:28)
  • Ett undantag för detta kan vara gemensam sång i Anden (se 1 Kor 14:15). Många menar att den gamla gregorianska sången var ett sätt att försöka tonsätta denna form av sång.

Sammantaget innebär detta också att det finns olika typer av tungotal: 1) Det personliga bönespråket, utan uttydning. 2) Tungotal med profetisk innebörd, som ska delas öppet för att församlingen ska kunna be om Herrens uttydning. 3) Sång i anden, som oftast är en variant på 1 men där man sjunger i stället för att tala. 4) Existerande språk som en person får förmågan att tala utan att själv ha lärt sig detta. Denna form av tungotal tycks ha varit den mest framträdande i samband med den första pingstdagen (se Apostlagärningarna 2:1–13).

Jag har själv varit med om situationer där 1–3 har varit i funktion, men 4 har jag bara hört talas om via andra. Alla former av tungotal är dock uttryck för Guds närvaro i sitt folk, och bör därför välkomnas inom de ramar som Guds ord ger oss.

kommentarer
  1. Eva Severin skriver:

    Skulle vara intressant att. veta om Luther o Rosenius talade i tungor,.
    vad tror du?
    Annars önskar jag att man tänkte två gånger innan man levererar en massa bibelord
    Som du förstår är detta ett känsligt ämne för mej eftersom jag längtat så oerhört efter tungotalet i hela mitt liv o fått massa förbön,handpåläggning ,fallit i golvet m.m
    Har också haft en kronisk sjukdom som lett mitt liv i en oönskad riktning men längtan efter att få tungotalets gåva har varit än starkare än att bli frisk,faktiskt
    Vad jag menar är att jag vet vad bibeln säger men verkligheten ser annorlunda ut!
    Känner till ett par fall där tungotalet inte finns men helt säker kan jag inte vara eftersom det är litet skämmigt att inte kunna ta emot detta i tro.
    Hör gärna av dej! eva.severin@hotmail.com
    Vänligen

    • olofedsinger skriver:

      Hej Eva!
      Jag tror inte att vare sig Luther eller Rosenius talade i tungor. Den stora vattendelaren när det gäller detta var ju först Azusa Street 1906 och sedan den karismatiska väckelsen på 60- och 70-talet. Det var då de karismatiska nådegåvorna på nytt blev hela kyrkans egendom.
      Sen är det ju inga av de bibelord jag citerar som säger att alla kristna skulle ha (eller få) denna gåva. Paulus själv skriver retoriskt i 1 Kor 12:30: ”Alla talar väl inte tungomål?” Svaret är uppenbarligen nej. Hans slutkläm är i stället att vi ska ”sträva efter de nådegåvor som är störst”, och utifrån vad han tidigare har skrivit kan vi vara rätt säkra på att han med detta inte syftar på tungotalet.
      Mitt förslag är därför att du söker vilan i de gåvor Gud redan har gett dig, och tar vara på nåden i att vi alla får komma till Gud i bön – oavsett om vi gör det med tungotal eller vanligt tal.
      Syftet med det jag skrev var absolut inte att skapa någon press när det gäller detta.

      • Eva Severin skriver:

        Jag skrev en komentar men har inte hört från dej mer. En har jag ju fått men efterfrågar en analys av varför Paulus talade i tungor mer än andra om den gåvan ändå inte var så avgörande dom alla karismatiker vill ha det till.Varför vill ingen offenligt kartlägga o analysera karismatiken?

  2. olofedsinger skriver:

    Hej Eva! Den frågan har jag antingen missat eller glömt! Men Paulus ärende i hela 1 Kor är ju att försöka få församlingen att hålla ihop, och då blir de gåvor som bygger upp gemenskapen de viktigaste att betona. Tungotalet bygger upp den enskilde, och även det är naturligtvis något väldigt positivt. Idealet blir då ”uppbyggda individer som bygger upp gemenskapen”. Jag är själv en stor vän av tungotalets gåva, men jag vänder mig mot den klassiska pingstteologin som gör denna gåva till Tecknet med stort T på att man är fylld av Anden. Alla kristna är fyllda av Anden och ”efter sin vilja fördelar [Gud] sina gåvor åt var och en” (1 Kor 12:11). En person som har skrivit mycket bra om karismatik i allmänhet är min bloggkollega IT-Pastorn. Kolla gärna in vad han skriver!

    • Eva Severin skriver:

      Fattar jag skulle ha skrivit här. Då jag skrev på kommentar kom det bara upp att jag hade fel email.Hoppas du kan hitta min kommentar annars får jag väl ta om allt igen!!

Kommentera

