Svåra och problematiska bibelord – del 17

Postat: 24 maj, 2016 av Jonas Nordén i Apologetik, Bibeln
Etiketter:, , , ,

Frågan om tro och gärningar är ständigt aktuell i kristenheten. Vad gäller egentligen? Blir jag frälst enbart av tro, eller behövs det gärningar också? Vad är tro? Vad är gärningar? I detta avsnitt försöker jag beskriva den skillnad som ofta tycks finnas mellan Paulus å ena sidan och Jakob å andra sidan. Men finns det verkligen någon skillnad dem emellan?

Jakobsbrevet 2:21 – Om Abraham blev rättfärdig på grund av sina gärningar, varför sägs det då samtidigt i Bibeln att han blev rättfärdig på grund av sin tro?

”Blev inte vår fader Abraham rättfärdig genom gärningar när han lade sin son Isak som offer på altaret?” 

Vad är problemet? Paulus lär ju tydligt att vi blir rättfärdiga genom tro och inte genom våra gärningar (Rom 1:17). Han skriver till exempel: ”Den däremot som står utan gärningar men tror på honom som gör syndaren rättfärdig, han får sin tro räknad som rättfärdighet” (Rom 4:5). Vidare säger han att Gud räddat oss ”inte därför att vi har gjort några rättfärdiga gärningar utan därför att han är barmhärtig” (Tit 3:5). Och även: ”Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen ska kunna berömma sig” (Ef 2:8-9). Det är ju klart som korvspad!

Men Jakob verkar ju totalt motsäga detta i sitt brev när han skriver att människan blir rättfärdig ”genom gärningar och inte bara genom tro” (Jak 2:24), eftersom ”tron utan gärningar är död” (2:26).

Så Paulus hävdar att Abraham blev rättfärdig genom tro och Jakob säger att det var genom gärningar. Står inte dessa i stark kontrast till varandra? Vem har egentligen rätt?

Vad kan vara lösningen? För det första behöver vi fråga oss: Vad är egentligen tro? Uppenbarligen räcker det inte med att enbart tro att Jesus är ”Guds helige”, eftersom även de onda andarna gör det. Men det leder inte dem till frälsning (Mark 1:24; Jak 2:19). Det finns en stor skillnad mellan ”tro att” och ”tro på”. Det första är enbart ett försanthållande i teorin, en åsikt. Det andra leder till att vi lägger våra liv helt i Jesu händer och överlämnar oss till honom helt och fullt. Det är alltså en tro som får konsekvenser i våra liv, som leder till förändring i vårt sätt att vara och handla. Det är en tro som ”syns” och ”märks” utåt. Det svenska språket är fattigt här, eftersom vi enbart har ett ord för tro, medan t.ex. engelskan har tre: think, faith, believe. Det senare av dessa tre är det starkaste, och syftar mer till ”tro på”, dvs en tro som får djupgående konsekvenser i mitt liv, i mitt sätt att tänka och handla.

För det andra hävdar många bibelkunniga forskare att det inte finns någon direkt motsättning här mellan Paulus och Jakob, eftersom de talar om två olika saker. Paulus talar om ”rättfärdighet inför Gud”, medan Jakob talar om ”rättfärdighet inför människor”. Detta eftersom Jakob betonar att tron behöver ”visas” (Jak 2:18). Det behöver vara någonting som kan ses av andra genom ”gärningar” (2:18-20).

Vidare så erkänner Jakob att Abraham blev rättfärdig genom sin tro och inte genom gärningar, när han säger: ”Abraham trodde på Gud och därför räknades han som rättfärdig, och han kallades Guds vän” (Jak 2:23). När han lägger till att Abraham blev ”rättfärdig genom gärningar” (2:21), så talar han om det som Abraham gjorde som kunde ses av människor, nämligen att han skulle offra sin son Isak på altaret (2:21-22).

För det tredje kan man också säga att medan Paulus understryker själva grunden för rättfärdigheten – vår tro, så understryker Jakob själva frukten av rättfärdigheten – våra gärningar. Men båda två erkänner båda dessa delar. I samma andetag som Paulus försäkrar oss att vi är av nåd frälsta genom tron (Ef 2:8-9) lägger han till att ”vi är hans verk, skapade genom Kristus Jesus till att göra de goda gärningar som Gud från början bestämt oss till” (Ef 2:10). Likadant i Titusbrevet när han först har försäkrat oss att det inte är på grund av några rättfärdiga gärningar som vi blir frälsta, utan enbart genom Guds nåd (Tit 3:5-7), så säger han till Titus: ”Jag vill att du skall inskärpa detta, så att de som tror på Gud vinnlägger sig om att utföra goda gärningar” (Tit 3:8). Relationen mellan Paulus och Jakob kan sammanställas på följande vis:

Paulus: Rättfärdighet inför Gud, Grunden för rättfärdigheten, Rättfärdighet genom tro, Tro som leder till goda gärningar.

Jakob: Rättfärdighet inför människor, Frukten av rättfärdigheten, Rättfärdighet till gärningar, Gärningar som bevis för tron.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s