Svåra och problematiska bibelord – del 16

Postat: 16 maj, 2016 av Jonas Nordén i Apologetik, Bibeln
Etiketter:, , ,

Ofta möter jag människor som har problem med Bibelns tal om kollektiv skuld. I vår hyper-individualiserade tid kan det så klart vara svårt att ta in. Hur kan någon annans handling, så som Adams, påverka mig och mitt liv? Ska inte jag få en egen chans att göra rätt eller fel inför Gud? Det är väl inte rättvist att jag ska straffas på grund av Adams synd?

Romarbrevet 5:14 – Är det verkligen rättvist att döma alla människor på grund av Adams synd?

”Ändå härskade döden från Adam till Mose också över dem som inte gjort sig skyldiga till en överträdelse som Adams.”

Vad är problemet? Paulus lär oss att döden kom till alla människor på grund av Adams synd (Rom 5:12). Men är det verkligen rättvist att även de som ”inte gjort sig skyldiga till en överträdelse som Adams” ska bli straffade på samma sätt? Borde inte varje människa få en egen chans att fela eller göra rätt?

Vad kan vara lösningen? Adam står här som en representant för hela människosläktet (det hebreiska ordet Adam betyder just människa eller mänsklighet). Därför blir konsekvensen av hans synd en konsekvens för hela mänskligheten. Adam och Eva var skapade ”till Guds avbild”, de skapades utan synd. Men i och med deras fall och uppror mot Gud fick synden fäste i mänskligheten och varje människa som föds därefter blir bärare av detta. Det är därför som författaren i 1 Mos 5 poängterar att Adams som ”var hans avbild” (1 Mos 5:3), alltså en avbild av den fallna människan, den syndiga människan. Det blir ett arv som förs vidare till mänskligheten.

Detta är anledningen till att många kyrkor världen över döper spädbarn. Man vill så tidigt som möjligt ge dem del i frälsningens gåva, som bland annat kommer i och genom dopet.

Precis som Adam står som representant för hela mänskligheten så gör Jesus Kristus det också. Han är ”den andra Adam”. I honom ger Jesus mänskligheten en ny chans, och Jesus gör den här gången inga misstag. Därför kan Paulus skriva: ”Liksom en endas överträdelse ledde till fällande dom för alla människor, så har också en endas rättfärdiga gärnng lett till frikännande och liv för alla människor. Liksom en enda människas olydnad gjorde alla till syndare, så skall en endas lydnad göra alla rättfärdiga” (Rom 5:19).

På samma sätt som det finns en ”orättvisa” i att alla människor drabbas och straffas för ”Adams synd”, så finns det en ”orättvisa” i att alla människor får del i frälsningen från synens konsekvenser också. Ingen av oss har egentligen förtjänat det, utan Gud ger det av nåd till var och en som vill ta emot det i tro. Vi kan därför ställa motfrågan: Är det verkligen rättvist av Gud att frikänna alla på grund av Jesu rättfärdighet?

Annonser
kommentarer
  1. Lars Levin skriver:

    Hejsan
    Jag tänker att mänsklighetens problem handlar om vad Jesaja säger om ”att gå sin egen väg” istället för att följa Jesus. Vi är som får utan herde. Det ligger ju i hela mänsklighetens natur att gå sin egen väg, följa sig själv, tillbe sig själv, tillbe andra människor eller andra filosofier. Gud vill vara vår vän och ha gemenskap med oss. Tror inte det handlar så mycket om vi gör bra/goda eller dåliga/onda saker.

    • Jonas Nordén skriver:

      Hej Lars. Håller med dig. Det är människans grundproblem, att gå sin egen väg bort från Gud. Frågan jag behandlar i detta inlägg gäller hur vi blir räddade från det vilsna tillståndet. Räcker det med tro eller behövs det gärningar också? Jag menar att tron är frälsande, men får sitt naturliga utlopp i goda gärningar. Det är inte gärningarna som frälser oss, men de kommer som en naturlig följd av att vi redan är frälsta.
      Tack för din kommentar!

  2. Eva H skriver:

    Den frågan många kan ha o som du tar upp, att ”man” tänker att var o en ska ha egen chans att göra rätt eller fel, är rätt intressant att försöka få ”dem” att tänka över.
    Då är det 2 saker jag direkt tänker på:
    Det att människor genom historien men kanske än mer i dagens samhälle/-s klimat har det helt i sig att man ”får vad man förtjänar”. Många jag pratat med fastnar väldigt på det att Gud skulle kunna ge oss något ”bara för att”. Att det vore förskräckligt orättvist av Gud om låta säga missbrukaren men stark tro på Jesus skulle kunna gå före den som ger massor till välgörenhet men inte tro, för att hårddra lite.
    Det andra hänger intimt ihop naturligtvis med den egocentrering som ger de första tankarna; skulle JAG straffas för något som någon annan har gjort? Ta ansvar för min broder? När det kommer på djupet är det väl rätt otänkbart för många.
    Jag tror jag ska länka din text till en vän. Tack!

  3. Nils skriver:

    Men här står ju inget om dom och straff. Bara om att dö. Att födas och dö är ju för alla det naturliga. Att räddas från döden till evigt liv kan möjligen anses orättvist om inte alla får del av det. Men Gud är suverän och kan inte vara orättvis.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s