Människor jag har mött utomlands som haft helt andra perspektiv del 4 – DRK: missionär som en hederstitel

Postat: 13 maj, 2016 av Martin Alexandersson i Reflektioner

För något tiotal år sedan var jag i Demokratiska Republiken Kongo (nej landet heter inte Kongo-Kinshasa även om svenska journalister envisas med att använda det uttrycket. Kanske de också borde kalla Sydkorea för Korea-Seoul om de tycker det är svårt med landsnamn;-)) och vi åkte en kväll från flygplatsen in till staden. På denna resa på kanske trekvart fanns det fem checkpoints där polis (eller om de var militär?) stannade alla bilar och gick igenom deras bakluckor och resplaner. Vid alla dessa vevade min chaufför ner rutan och sa ”missionaire” och pekade på mig och det gjorde att vi vinkades vidare. Det intressanta var att inga andra bilar vinkades vidare utan alla vanliga ”Svenssons” stannades – men just för att jag var missionär så släpptes vi igenom (nu var jag ju inte missionär – men det är en annan historia). Jag har mött denna attityd på andra håll i Afrika och mött en väldig tacksamhet för vita missionärer. Och som kristen är jag ju mycket positiv till alla former av missionärer. Men som uppvuxen i Sverige har jag ju också fått en bild av att missionärer i U-länder inte har uppskattats lokalt och missionär har närmast blivit ett skällsord bland svenskar (och som en konsekvens av det har vi uppkallat en samlagsställning efter dem). Men här var det ett så allmänt hedersbegrepp att man hamnade utanför lagen och slapp de obligatoriska vägkontrollerna.

 

Tidigare inlägg i serien:

Del 1 – Tanzania: tacksamhet för de vita kolonisatörerna

Del 2 – Vietnam: tacksamhet gentemot Usa för vietnamkriget

Del 3 – England: tacka Gud för våra militärer

kommentarer

Kommentera

