Äras Gud av memorerade bibelord?

Postat: 29 april, 2016 av Martin Alexandersson i Bibeln, Lärjungaskap, Reflektioner

Jag fastnar ibland framför Tv:n och ser på saker som jag egentligen hade planerat att titta på. Detta hände häromdagen och jag såg programmet Bible Bowl på kanalen TLC. Det var en dokumentär om en frågesportstävling där tremannalag, upp till 18 år gamla, tävlade i bibelkunskap. De var oerhört kunniga och kunde många bibelord helt utantill och kunde till exempel direkt säga att ”lutade” i NT bara handlar om Johannes som lutar sig mot Jesu bröst (Joh 13:25) och lärjungar som lutade sig in i graven (t.ex. Joh 20:5,11). Alltså en bibelkunskap som jag som är dubbelt så gammal och med en teologisk examen är ljusår ifrån. Och att kunna bibeln och bibelord utantill är knappast något som är negativt – snarare precis tvärtom, något bra! Ändå var jag skeptisk. Och ja, jag vet att det är ett gungfly att kritisera andra kristna och att det på något sätt är straffspark att kritisera amerikanska kristna – som dessutom visas på TV. Men ändå. Det jag reagerade på var lagens böner innan de olika tävlingarna. De bad om att vinna (vilket jag inte har så svårt för) och att Gud ”skulle bli ärad” genom deras svar och det var här jag blev konfunderad. Ärar vi Gud genom att kunna rabbla bibelverser? Blir Gud upphöjd om vi vet på hur många ställen verbet ”lutade sig” finns i NT? I min värld – absolut inte! Att kunna bibelordet är inget som vi ärar Gud genom. Det är en hjälp för oss att kunna leva bibelordet, vilket är ett sätt för oss att kunna ära Gud.  Jag kom därför att tänka på talesättet ”Det handlar inte om hur många bibelord du kan när du dör, utan om hur många du har levt.” Dessutom drog jag mig till minnes en historia som jag har hört om den amerikanska countrysångaren Johnny Cash. I en församling nära hans hem fick alla barn som kunde 500 bibelord utantill få följa med gratis på en resa varje år. Johnny ville följa med på resorna och lärde sig alltså alla dessa bibelord, men uppenbarligen fick de ingen inverkan på hans liv.

Sensmoralen borde vara att Bibeln är en mycket god hjälp för oss att förstå mer om Gud och vad ett liv i gemenskap och efterföljd handlar om. Men knappast en bok som i sitt väsen ärar Gud.

 För den som är sugen på att ställa upp med ett lag till nästa års tävling finns alla info du behöver här.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s