Svåra och problematiska bibelord – del 12

Postat: 18 april, 2016 av Jonas Nordén i Apologetik, Bibeln
Etiketter:,

Det har gått några veckor sedan påsk, men frågan om Jesu uppståndelse är ständigt aktuell och viktig. Det finns flera sätt att belägga att den verkligen ägde rum, som en historisk händelse. I detta avsnitt tar jag upp en fråga som kan uppkomma när vi tänker på det. 

Lukas 24:23 – Var Jesu uppståndelse verkligen fysisk eller enbart ”en syn”?

”… De kom och berättade att de hade sett en syn med änglar som sade att han lever.”

Vad är problemet? Jesus själv talade om att hans uppståndelsekropp hade ”kött och ben” (Luk 24:39). Han åt fysisk mat (24:42) och det gick att röra vid honom med fysiska händer (Matt 28:9). Men Lukas skriver att de båda personerna på vägen mot Emmaus berättade att kvinnorna vid graven hade ”sett en syn”, vilket ger sken av att det kanske inte var en verklig, fysisk uppenbarelse. Som tillägg till detta finns det de som hävdar att även Paulus enbart hade en syn på sin väg mot Damaskus, eftersom hans reskamrater inte kunde se Jesus (Apg 9:7).

Vad kan vara lösningen? Jesu uppståndelse från de döda var utan tvekan en verklig, fysisk händelse. Detta blir uppenbart av flertalet anledningar. För det första är kvinnornas tal om en syn hänvisat enbart till deras syn av änglar, det handlar inte om någon uppenbarelse av Jesus själv. Evangelierna talar aldrig om Jesu uppståndelse som enbart en syn. Det gör inte Paulus heller i sin uppräkning i 1 Kor 15.

För det andra beskrivs de tillfällen då människor möter Jesus efter hans uppståndelse aldrig som syner, utan som verkliga uppenbarelser av en fysisk person (1 Kor 15:5-8). Skillnaden mellan en syn och en fysisk uppenbarelse är markanta. Syner består oftast av osynligas varelser, såsom Gud och änglar och kan upplevas av ”det inre ögat”. Uppenbarelser å andra sidan är oftast fysiska objekt som kan ses av det mänskliga ögat. Syner har sällan några fysiska manifestationer kopplade till dem, men det har alltid uppenbarelser.

Människor ”ser” och ”hör” ibland saker i deras syner (Luk 1:11ff; Apg 10:9ff), men inte med deras rena fysiska sinnen. När någon har sett en ängel med sina mänskliga ögon, eller kommit i fysisk kontakt med dem (1 Mos 18:8; 32:24; Dan 8:18), så var det inte en syn utan en uppenbarelse i den fysiska världen. Under dessa uppenbarelser antog ängeln fysisk form, för att sedan återvända till sitt normala osynliga tillstånd (t.ex. när Maria får besök av ängeln Gabriel). När det kommer till Jesu uppståndelse från de döda så handlar detta om fysisk uppenbarelse, där människor sett honom med sina egna ögon. Han har även efter uppståndelsen fortfarande haft en fysisk gestalt, en fysisk form. I varje avseende är det en stor skillnad mellan en ren syn och en fysisk uppenbarelse.

För det tredje så är den absolut vanligaste beskrivningen av ett möte med den uppståndne Kristus att han ”framträdde” eller ”uppträdde”. Dessa framträdanden innehöll flera fysiska manifestationer, såsom den hörbara rösten av Jesus, hans fysiska kropp med ärren efter korsfästelsen, fysiska beröringar och att han åt vid minst tre tillfällen. Dessa fenomen är inte enbart subjektiva eller ”interna” – de inkluderar och förutsätter en fysisk, extern verklighet.

Slutligen kan vi konstatera att de som var med Paulus på vägen till Damaskus faktiskt också såg ett stort ljussken och hörde en röst, precis som Paulus gjorde. Men det var bara Paulus som förstod vems röst det var (Apg 22:9).

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s