Tror muslimer och kristna på samma Gud?

Postat: 4 april, 2016 av Martin Alexandersson i Insändare & Debatt
Etiketter:, ,

Det har senaste tiden debatterats, bland annat i Dagen, huruvida muslimer och kristna tror på samma Gud. Problemet med frågan är egentligen att den är felställd, för det man egentligen debatterar är snarare – finns det frälsning i Islam?

Grundproblemet är att man sätter likhetstecken mellan ”att tro på Gud” och ”att vara frälst”. Tyvärr finns inte dessa likhetstecken i NT. Jesus är tydlig med att han ”är vägen sanningen och livet” och att ”ingen kommer till Fadern utom genom [honom]” (Joh 14:6). Ingenstans i NT antyds att en tro på Gud skulle vara frälsande. På flera ställen verkar inte heller enbart tron på Jesus räcka utan även att man lever och förvaltar denna tro. T.ex. den laglärde som kom till Jesus och sa: ” Mästare, vad skall jag göra för att vinna evigt liv?” Jesus sade: ”Vad står det i lagen? Hur lyder orden?” Han svarade: ”Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv.” Jesus sade: ”Det är rätt. Gör det, så får du leva.” (Luk 10:25-28) Poängen här är ju Jesu svar: gör det så får du leva. Det verkar alltså inte enbart handla om att tro på Jesus. Liknande tankegångar finns när Jesus säger ”Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja” (Matt 7:21).

Kontentan blir att det är oväsentligt om kristna och muslimer tror på samma Gud. Utan en tro och efterföljelse på Jesus blir allt annat oväsentligt. Sedan kan ju frågan vara av akademisk karaktär om muslimer tillber samma Gud och svaret borde då bli att eftersom det bara finns en Gud så försöker muslimer tillbe den ende Guden. Men eftersom deras bild av Gud (och framförallt Jesus) är så annorlunda än kristen så blir den självklara slutsatsen att deras religion inte kan få dela av frälsningen som är given genom Jesus.

 

(Sedan kan ju vän av ordning säga, med rätta, att vi inte säkert vet vilka Gud i sin nåd och storhet väljer att på yttersta dagen uppta i sin gemenskap. Och det är helt sant! Men, eftersom vi inte vet vilka dessa är kan vi knappast idag försöka att definiera dessa grupper. Bland annat liknelsen om getterna och fåren i Matt 25 antyder att det finns människor som inte hade en aning om att de hade betjänat Jesus och ändå blev inbjudna till en evighet med honom. (Se Matt 25:37-40). Så även om det kanske är rätt i sak är det inte vår sak att försöka definiera det och det enda vi kan agera utifrån måste vara utifrån de löften som vi har fått. T.ex. Rom 10:9: Ty om du med din mun bekänner att Jesus är herre, och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad.)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s