Människor jag har mött utomlands som haft helt andra perspektiv del 2 – Vietnam: tacksamhet gentemot USA för Vietnamkriget

Postat: 14 mars, 2016 av Martin Alexandersson i Reflektioner

När jag var i Vietnam var jag en dag på en guidad tur i tunnlarna i Cu Chi där den kommunistiska Viet-Cong-gerillan hade byggt ett underjordiskt samhälle för att gömma sig från den Sydvietnamesiska armén och dess allierade USA. Förutom att få uppleva cellskräck fick jag en mycket annan intressant upplevelse. När jag pratade med vår guide så var hans bild av USAs roll i Vietnamkriget att: Amerikanerna försökte rädda oss från kommunismen och vi är evigt tacksamma för att de försökte – även om de misslyckades. Nu fick vi flera decennier med kommunism innan vi började bli fria igen (Vietnam är fortfarande en kommunistisk diktatur men har, som Kina, öppnat sig och är idag en tämligen välfungerande marknadsekonomi). Hans bild var att denna uppfattning delades av vietnameserna och man såg med tacksamhet och beundran på USA. Man kan väl lugnt påstå att det är en annan bild av Vietnamkriget och dess syndabockar än vad jag som svensk har fått lära mig.

 

 Orsaken till att jag skriver om detta är för att illustrera att saker och ting inte självklart är så svart-vita som vi tror och att bredare perspektiv är viktigt för att vi ska få genomtänkta åsikter: oavsett om det gäller vår tro, politik eller syn på Vietnamkriget, Ryska armén, stupade soldater i Irak eller missionärer. Självklart bygger ovanstående på enskilda möten med individer och kan ju inte därför med nödvändighet gälla som en allmän ”sanning” – men de fyller sitt syfte att visa på att det finns helt andra perspektiv och ”sanningar”.

 

Tidigare inlägg i serien:

Del 1 – Tanzania: tacksamhet för de vita kolonisatörerna

kommentarer

Kommentera

