Krigen i Gamla testamentet – nu äntligen i ny upplaga!

Postat: 9 mars, 2016 av olofedsinger i Apologetik, Bibeln

Det är självklart roligt när en bok säljer slut hos förlaget. Men det är också frustrerande när man gång på gång får förfrågningar från intresserade som vill läsa den, och de enda exemplar man har kvar är de man har sparat till sig själv och sina barn … En sådan bok är Krigen i Gamla testamentet: Ett försök att förstå, som kom ut redan 2007 på CredoAkademins förlag. Faktum är att detta är den bok jag oftast får förfrågningar om, och nu är den alltså utgiven i en ny, reviderad och utökad upplaga på Livets Ords förlag. Jag är självklart mycket glad för detta.

Till saken hör att det inte är någon bok som jag har jobbat så mycket med när det gäller inläsningen som denna. Att läsa vad som tidigare är skrivet på svenska är visserligen snabbt gjort, för mig veterligt det finns ingen annan bok på detta tema i Norden – i alla fall inte från de senaste decennierna. Däremot har jag kollat in en hel del engelskspråkiga författare, och inför nyutgåvan har jag även läst in mig på de senaste 10 årens forskning. Något som har lett till vissa kompletteringar och framför allt till att jag har kunnat krydda boken med ännu fler intressanta exempel. (Till exempel om kanaaneernas sedvänjor kring människooffer och incest och annat uppbyggligt. :))

Detta betyder inte att boken är särskilt akademisk eller svår. Tvärtom brukar jag säga att den är ”lättläst men inte lättsmält”. Men för mig själv är det ändå viktigt att kunna visa att jag har på fötterna – särskilt när man ger sig i kast med ett sådant kontroversiellt ämne. Att jag helt enkelt vet vad de akademiska forskarna säger om de texter jag behandlar, för att på så sätt också kunna argumentera för mitt eget sätt att tolka bibelordet. Om det skulle ha undgått någon har jag nämligen ett mycket stort förtroende för både Gamla och Nya testamentet. Och orsaken till detta är inte att jag inte förstår bättre eller inte har läst teologi – utan för att jag har läst teologi, och framför allt för att jag har läst Guds ord från pärm till pärm. Många gånger. Och ju mer jag har gått i närkamp med dessa skrifter, desto större har mitt förtroende för Bibelns författare blivit. Desto fler viktiga sammanhang har jag sett. Detta är också vad jag försöker visa på i boken.

Till saken hör också att beskrivningen av Gud som krigare är en av de vanligaste i hela Bibeln. Den följer med hela vägen in i Bibelns sista bok – Uppenbarelseboken – där Jesus porträtteras som en krigare i full stridsmundering och ridande på en vit häst (som symboliserar seger). Jesus är både Lammet och Lejonet, och en teologi som tar ifrån honom någon av dessa egenskaper är inte värd namnet. Om det är något vi borde kunna vara överens om är det ju ändå att Gud är Gud, och inte minst Bibelns texter om krig och dom gör klart att det är han som är universums Herre – inte vi människor. Alltså är det han som måste få ha sista ordet när det gäller gott och ont, rätt och fel.

Detta betyder inte att det skulle vara fel att komma med våra ärliga frågor till bibelordet. Tvärt om. I boken ägnar jag ungefär halva utrymmet åt att presentera tänkbara svar på följande frågor:

Är inte krig alltid fel?

Är inte dödande alltid fel?

Innebar inte krigen i Gamla testamentet att oskyldiga människor dödades?

Kan inte ett försvar av krigen på Gamla testamentets tid leda till legitimering av ett kristet korstågstänkande?

Finns det några skillnader mellan krigen i Gamla testamentet och det muslimska jihad?

Gav inte Gamla testamentets krig spelrum åt hämndbegär och hat?

Borde inte Gud ha kunnat handla på ett annat sätt?

Är inte Gamla och Nya testamentets gudsbilder oförenliga?

Är inte Gamla testamentets krigsskildringar oförenliga med Nya testamentets kärleksbudskap?

Är inte Gamla testamentets krigsskildringar oförenliga med Nya testamentets fredsbudskap?

Jag har ännu inte mött någon bibelläsare som inte någon gång har ställt sig en eller flera av dessa frågor. Om detsamma kan sägas om dig är du självklart varmt välkommen att beställa ett ex. Som bonus får du då också ett nyskrivet appendix där jag behandlar en av Bibelns svåraste texter – den om Israels krig mot midjaniterna. Du kan antingen kontakta mig som författare eller beställa direkt från förlaget.

kommentarer
  1. Eva H skriver:

    Faktiskt muttrar jag lite här…..
    Måste ju ha den också då!

    Angående frågorna så visst – många har funderats över givetvis.
    En som jag tycker dyker upp rätt ofta om än jag är ”klar” med svaret är den om Gud inte kunnat handla annorlunda.
    Visst hade Han kunnat det blir mitt svar, men vad hade vi haft för Gud då? En som bara ”kör över” människor o närmast använder oss som en privat dockteater. Inte en vänlig Gud det inte :)
    Jag erkänner att även jag ibland fastnar lite i det att Gud skulle vara egoistisk o envis o bara vilja ha allt på sitt sätt som en tjurig 3-åring. Det är inte alls svårt att förstå att många läser sig till den bilden. Men…..
    Där gäller det ju först att påminna sig om att Gud är Gud o s.a.s. har rätt till den ”egoismen”. Då tänker jag att frågan om varför Gud inte gör annorlunda i många skeden, från krigen i GT till att ett barn dör i cancer, hamnar i annan dager. Att Gud inte bara går in o ser till att allt blir precis som Han tänkt o vill tyder ju på en oerhörd kärlek till oss människor!
    Kärlek o en vilja till kontakt, gemenskap o samarbete.
    Han vill uppenbarligen att våra beslut, våra insikter o viljor ska få komma fram också. O så tänker jag, så där lite lagom barnsligt kanske, att Han suckar o stånkar o stönar…. ”Jaha…. Nu igen…. Inte begrep de/fullföljde sina löften nu heller….. På’t igen då….”
    O till slut sände Han Jesus som en sorts ”Men NU ska de väl fatta i alla fall!?!”.
    (O jo, jag vet att en del kan uppfatta mig som närmast hädisk o alls icke allvarlig. Det kan jag försäkra att jag är trots mitt uttryckssät.)

    Nu ska jag kolla pris på boken!

  2. kim andersson skriver:

    Frågan är väl vilken av de senaste tio årens forskning Olof Edsinger har läst. Är det den oberoende, vetenskapliga forskningen eller den partiska, teologiska så kallade forskningen? Är det den förra så är det ju ganska nedslående resultat för en bibeltroende kristen.

    Efter Sinaikriget och särskilt under 80-talet har forskningen i det geografiskt ganska begränsade område som utgör gamla testamentets spelplats tagit stora steg framåt. I dag vet vi att kyrkans tillrättalagda berättelser, som inte minst spridit sig i skolundervisningen, inte kan anses vara tillförlitliga som historiska källor. Inga bevis finns för fångenskapen i Egypten, inte heller att två miljoner människor vandrat i öknen i fyrtio år och sedan intagit Kanaan. Alla berättelserna tillhör mytologins värld.

    Kanaans land, som guden Jahves folk ska ha slaktat folk efter folk för att vinna, var i själva verket redan sedan sekler befolkat av egyptier och andra folk. Genom sekler av sociala och politiska förändringar var det dessa människor som blev israeliter.

    • olofedsinger skriver:

      Kim!
      Vi kommer nog aldrig att bli helt överens när det gäller dessa saker, men jag tror faktiskt att du skulle finna mycket i min bok intressant.
      Att stämpla alla teologer som ovetenskapliga är naturligtvis bara löjligt. För övrigt finns det en ganska vital debatt mellan ateistiska och kristna filosofer kring de aktuella texterna, som du svårligen kan avfärda på det sätt som du här gör. En av de mest framträdande rösterna i dessa debatter, amerikanen Paul Copan, tillhör dem som har tagit dessa frågor flera steg framåt och som jag också hänvisar en hel del till i den nya upplagan av boken.
      Angående de olika teorier som finns kring uttåget, storleken på Israels folk och liknande så är det inte något huvudtema i min bok. Men om du vill läsa en aktuell kristen respons på de teorier du hänvisar till kanske Lars-Åke Nybergs bok ”Mose och uttåget – saga eller historia?” kan vara av intresse. Du kan beställa den här: http://www.xpmedia.org/bocker/vetenskap-och-tro/mose-och-uttaget-lars-ake-nyberg

      • kim andersson skriver:

        För att reda ut huruvida israels folk var fångna och förslavade i Egypten, om flykten ut ur Egypten ägde rum och om alla dessa anfallskrig Jahves folk bedrev, där till och med spädbarnen mördades av hans utvalda folk, krävs inte filosofer, apologeter eller ateister. För det krävs historiker, arkeologer och vetenskapmän/kvinnor. Och det måste du ändå medge: Till dags dato har inte mycket hittats som styrker den tes på vilken gamla testamentet till stor del vilar på. Extraordinära påståenden måste alltid backas upp av extraordinära bevis.

  3. olofedsinger skriver:

    Både ja och nej. Självklart är det viktigt vad historiker och arkeologer säger (jag stör mig fortfarande på ditt insinuanta sätt att hävda att teologer inte skulle vara vetenskapsmän/kvinnor). Men vi ska också vara ärliga med att även Bibeln är att betrakta som en historisk källa, och att det därför är orimligt att bortse från vad som står där – så länge inte motsatsen kan bevisas. Ett första steg blir därför att (genom teologisk expertis) utröna vad Bibeln faktiskt påstår – och inte. Detta är också en central del av innehållet i min bok. Till exempel visar en närstudie av Bibeln på att utrotningskrigen inte var så omfattande som många sentida läsare har tagit för givet. Vidare visar den att Israel – trots att de var kallade till något annat – tog väldigt mycket intryck av de kanaaneiska folkens kultur och religion. Vilket förstås påverkar vilka arkeologiska lämningar vi kan förvänta oss att hitta från denna tid och region.
    När det gäller uttåget är det ju lite komplicerat just när det gäller historiska källor. Om det som Bibeln beskriver är sant fanns det nämligen goda skäl för de egyptiska historikerna att tona ned (eller helt utelämna) dessa pinsamma berättelser om hur den egna nationen kom på fall. Men som sagt: detta är inte mitt expertområde, och inte heller fokus i min bok.

    • shathur skriver:

      Håller helt med dig Olof.

      Kim Andersson, att extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis är i sig ett extraordinärt påstående utan extraordinära bevis.

Kommentera

