Mikaelskyrkan när den är som bäst (10 år senare)

Postat: 7 februari, 2016 av olofedsinger i Församling

I dag är det nästan exakt 10 år sedan som jag, min fru och några andra personer träffades för den bönesamling som skulle leda till bildandet av EFS i Mikaelskyrkan. Vi hade nyligen deltagit i en bönevecka i Lötenkyrkan där flera personer (däribland några medelålders som själva inte hade kallelsen att gå in i det nya) upplevde att Gud sa att det var tid för en nyplantering av EFS i Uppsala. Nu skulle vi tillsammans pröva detta i bön, och Guds närvaro kom som ett bombnedslag in i vår samling. Sanktionen från himlen var uppenbar, och det profetiska flödet starkt. Efter att ha skrivit till missionsföreningens styrelse fick vi klartecken att gå vidare med visionen, och avknoppningen från EFS i Lötenkyrkan var ett faktum.

Detta var startpunkten på en resa som under flera års tid skulle bära samma kännetecken som vår inledande samling: Mikaelskyrkans första år präglades av en osedvanligt stark gudsnärvaro, och även av en påtagligt stark profetisk Ande. Jag kommer alltid att vara präglad av det som hände under denna period, som var så påtaglig både i församlingens och mitt eget liv. Det är dyrbara minnen, och de gav erfarenheter och lärdomar som jag bär med mig som skatter. Tillsammans med en och annan mycket smärtsam upplevelse, som också hör till Mikaelskyrkans historia.

Hur är det då i dag? Ja, vi har förstås haft våra olika årstider som församling. Och vi har definitivt haft våra ups and downs. Men när jag skriver detta har jag just kommit hem från dagens gudstjänst, och jag måste säga att det är med stor tacksamhet i hjärtat. Under början av denna termin har vi en predikoserie på temat ”Ett heligt folk”, och i dag var rubriken ”Ett rent hjärta”. Vår föreståndare Vincent höll i en god och evangelisk förkunnelse med utgångspunkt i den 51:a psalmen. En predikan som väckte längtan efter att sträcka sig vidare mot det heliga liv som inte i första hand är en ansträngning utan en kapitulation från vår sida!

Även lovsången fick på ett fint sätt stryka under gudstjänstens ärende. Vår lovsångsansvarige Jonas har verkligen vuxit in i sin roll, och vid sin sida hade han i dag Rickard som under några sånger greppade gitarren när Jonas satte sig vid pianot – en ny och trevlig variation.

EFS i Mikaelskyrkans vision formuleras med orden att vi vill vara en församling där människor genom Jesus blir upprättade till ett liv i tillbedjan, gemenskap och tjänande. En viktig del i detta har alltid också varit en innerlighet i mötet med Gud och en längtan efter att få växa i beroendet av Guds helige Ande. Dagens gudstjänst fick vara en god påminnelse om just detta.

Glädjande är också att vi under våren har haft lite fler besökare än i höstas. I dag var vi knappt 70 personer, och ungefär så har det varit även under januari.

När jag nu ändå skriver om församlingen vill jag även passa på att tipsa om vår församlings upprättelsekurs, som denna vår kommer att anordnas lördagen den 9 april. Där kommer vi att få möjlighet till både undervisning och förbön kopplat till att få bli upprättade både som människor och som kristna. Det är få gånger som jag upplever Guds Andes närvaro och ledning så konkret som vid dessa förbönstillfällen – så boka gärna in denna kurs redan nu. Då liksom i dag ber vi om ett möte med den helige Guden!

Kommentera

