Svåra och problematiska bibelord – del 7

Postat: 5 februari, 2016 av Jonas Nordén i Reflektioner

Ibland råder det en förvirring kring vad som var Jesu verkliga uppdrag på jorden, och vem han egentligen kom till med sitt budskap. Var det enbart till judarna eller var det också till hedningarna?

Matteusevangeliet 10:5-6 – Kom Jesus bara till det judiska folket eller även till hedningarna?

”Dessa tolv sände Jesus ut, och han befallde dem: ‘Gå inte bort till hedningarnas område eller in i någon samarisk stad. Gå istället till de förlorade fåran av Israels hus'”.

Vad är problemet? Jesus sade till sina lärjungar att de skulle ”gå ut och göra alla folk till lärjungar” (Matt 28:18), eftersom han också hade ”andra får … som inte hör till den här fållan” (Joh 10:16). Även de Gammaltestamentliga profeterna förkunnade att Jesus skulle vara ”ett ljus för hedningarna” (Jes 49:6). Men Jesus sade ju samtidigt tydligt till sina egna lärjungar att ”inte gå till hedningarna och inte gå in i några samiska städer” (Matt 10:5). Senare sade han om sig själv att han inte var ”sänd till någon annan än de förlorade fåren av Israels folk” (Matt 15:24). Hur går detta ihop?

Vad kan vara lösningen? Det finns här två uppenbart motsägelsefulla påståenden. Men vi behöver förstå att de tillhör två olika tidsperioder. Det är sant att Jesus uppdrag gällde först och främst det judiska folket. Men Johannes förklarar att ”han kom till det som var hans, men hans egna tog inte emot honom” (Joh 1:11) Den officiella judiska hållningen var att avvisa Jesus som Messias och istället korsfästa honom som hädare (Matt 27; Mark 14; Luk 22; Joh 18).

På grund av detta var det först efter Jesu död och uppståndelse som lärjungarnas uppdrag var att gå till ”alla folk”. Detta var en uppfyllelse av profetiorna som talat om att också hedningarna skulle nås av Guds frälsning. Därför kunde aposteln Paulus skriva till de kristna Rom att evangeliet var ”för juden främst, men också greken” (Rom 1:16). När judarna förnekade Jesus blev Israel ”avhugget” (Rom 11:19), men när hedningarna i fullt antal kommit till tro på Jesus ska Israel bli inympat igen (Rom 11:23-26).

Vi ser också i evangelierna att även om Jesus först och främst kom till det judiska folket, så finns där glimtar om vad som komma skall. Han helar en syrisk-fenisisk kvinnas dotter (Mark 7:24-30). Han mötte en kvinna i Samaria vid Sykars brunn (Joh 4). Han berättade för sina lärjungar om det verk han skulle göra genom dem bland hedningarna (Joh 10:16).

Både i prioritering och tidsordning kom alltså Jesus och budskapet om frälsning först till judarna och därefter till hedningarna. Skillnaden mellan de båda kan därför ställas upp på följande sätt:

Jesus kom till judarna: Officiellt; Till att börja med; Först och främst;  Före det att de avvisade honom.

Jesus kom också till hedningarna: I verkligheten; Som en fortsättning; I andra hand; Efter det att judarna avvisade honom

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s