Grattis, Rosenius, på 200-årsdagen!

Postat: 3 februari, 2016 av olofedsinger i Reflektioner

I dag vill jag få stämma in i gratulationerna till Carl-Olof Rosenius, troshjälten och lekmannapredikanten, som bland annat fick vara med och tända den gnista som ledde till Evangeliska Fosterlands-Stiftelsens bildande.

Om Rosenius hade levt i dag hade han varit 200 år gammal. Vilket ju inte är så vanligt på den här sidan syndafloden. Faktum är att han inte blev äldre än 51 år, men det var ändå en hel del han hann med under sitt jordeliv. Genom sina 26 år som redaktör för tidningen Pietisten kom han därtill att efterlämna ett andligt arv för generationer av kristna i hela Norden – och även (och inte minst) i Nordamerika.

En av de Rosenius-artiklar som jag själv har haft störst glädje av är den som han som 30-åring skrev på temat ”Trons bön tager Gud på orden”. Den finns att läsa på s 127–141 i denna utgåva på Google books, men ett smakprov ur artikeln kommer också här:

Att ta Gud på orden och påminna honom om vad han har sagt behövs inte för Guds utan för vår skull – för vår svaga tro, till att göra den stark och brinnande. För detta ändamål är det dock viktigt att inte bara upprepa trons ord eller Guds löften med munnen, utan att framför allt i hjärtat betrakta dem och vid varje löftesord betänka följande:

Först, egenskaperna hos den som har gett löftet, såsom till exempel hans barmhärtighet – att den är en oförliknelig barmhärtighet, en evig och oföränderlig barmhärtighet, och att den i denna stund är densamma, lika varm och brinnande, som när löftet gavs. Vidare hans makt som gav löftet, att den är en gudomlig allmakt; att ”för Gud är ingenting omöjligt”; att ”Herrens högra hand kan förvandla allting”; att han ”kan göra oändligt mycket mer än allt vad vi kan bedja eller tänka”. Och slutligen sannfärdigheten hos honom som gett löftet, att det är omöjligt att Gud skulle ljuga; att ”han är Gud och inte människa”; ja, att han också, för att göra oss ännu säkrare, med ed har bekräftat sina löften …

Dessa tre egenskaper hos Gud – hans brinnande kärlek, hans gudomliga allmakt och hans eviga sannfärdighet – utgör, som en andens man säger, det tredubbla rep som Gud genom sitt ord har släppt ned till oss från himlen. Var och en som omfattar och håller fast vid det skall alltid räddas och upphjälpas.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s