Just när vi hade vant oss vid ”hen” (Queer i Canada)

Postat: 30 januari, 2016 av olofedsinger i Reflektioner
Etiketter:, ,

Inlägg på Världen idags opinionsblogg:

Jag börjar känna mig tjatig, men jag kan inte rå för det. Under namn som normkritik, queer och nu senast ”lärande miljö” håller man i västvärlden på att lansera ett socialt experiment av enorma proportioner. Det land som sannolikt har kommit längst av alla är vårt eget Sverige, ett fenomen som jag kartlägger i min rapport När minoriteten tar majoriteten som gisslan. I denna citerar jag bland redaktörerna till antologin Normkritisk pedagogik, som förundrat utbrister: ”Kanske är det ett svenskt fenomen att det som representerar verkligt radikala och maktkritiska perspektiv, såsom queer och normkritisk pedagogik, omfamnas av statliga institutioner i en svindlande fart.”

För att fortsätta läsa, gå in här.

kommentarer
  1. Jennie skriver:

    Jag har just hittat denna blogg och är så glad att kunna få undervisning, reflektera och fördjupa mig i frågor om pedagogik ur ett kristet perspektiv.

    Jag studerar till förskolelärare. Är gift och har barn. Jag och min man funderar på att låta vår äldsta dotter börja på förskola. Jag blev så glad över att du tog upp detta med queer och normkritisk pedagogik och vad det gör. Som Förskolestudent möter man många pedagogiker och man ska nästan ”godkänna alla” fast man inte vill göra så.

    Jag kämpar med många andra att vara barn och ungdomsledare i Sverige där man möter barn och ungdomar som inte vet vem de är. Dem behöver vila i att veta vem man är och vad man vill göra.

Kommentera

