Frågor och svar om falska profeter

Postat: 14 december, 2015 av olofedsinger i Apologetik, Bibeln, Församling, Ledarskap

Det var med rätt stor vånda som jag skickade in min krönika till Världen idag förra veckan. I motsats till vad vissa tycks tro är det inte heller för mig något enkelt tema att adressera. Annorlunda uttryckt: jag skriver inte om de falska profeterna för att jag tycker att det är roligt, utan för att jag tror att det är nödvändigt.

Inte helt oväntat har jag fått lite blandade reaktioner och frågor på vad jag skrivit. Jag tror att alla som tänker efter förstår att man i en krönika inte kan fånga in alla dimensioner av ett så komplext tema som detta. För den som är intresserad av att läsa mer kan jag därför rekommendera min bok ”Domen: Evangeliets bortglömda dimension” där jag ägnar denna och angränsande frågor lite mer utrymme.

Men låt mig ändå kort beröra några grundläggande frågor:

1) Varför tala om ”falska profeter” över huvud taget?

Mitt svar på denna fråga är: Därför att Jesus och apostlarna gör det. Alla som förnekar existensen av och allvaret i de falska förkunnarna måste samtidigt förneka ett antal rätt tydliga verser i Nya testamentet.

2) Varför nämna personer vid namn?

Nu skriver jag visserligen att ”Den som har det yttersta ordet när det gäller dessa frågor är förstås Herren och ingen annan.” Skälet till att jag ändå nämner KG Hammar och Jonas Gardell vid namn är följande:

a) Dessa två har under lång tid, offentligt och i skrift, förmedlat undervisning som ligger långt ifrån Nya testamentets budskap om Skriften, Jesus och frälsningen.

b) För att kunna tillämpa Jesu och apostlarnas undervisning angående de falska profeterna måste vi vara konkreta. Det vi talar om är ju inte en hållning ”i största allmänhet” utan en mycket specifik gränsdragning: för denna lära, förmedlad genom denna person, vill vi inte öppna vår församlings predikstol.

3) Vad är egentligen det stora problemet som du vill komma åt?

Vad allt detta primärt handlar om är frälsningsfrågan. Till de som inte delar mina synpunkter skulle jag vilja ställa frågan: anser du att det inte spelar någon roll om människor blir frälsta eller inte? Och om svaret på denna fråga är ”jo”: anser du att frälsning inte har något att göra med synen på Jesus som Gud och Jesu död och uppståndelse som verkliga händelser som försonar oss med Gud? Annorlunda uttryckt: är det viktigare att inte stöta sig med delar av en allt mer sekulariserad kristenhet än att människor går evigt förlorade pga vår tystnad?

4) Är alla människor som inte tycker som du ”falska profeter”?

Nej. För det första handlar detta väldigt lite om mig. Det handlar om Nya testamentets uppenbarelse om evangeliets kärna. Men generellt är det ju också så att man för att vara ”falsk profet” måste ha någon form av plattform. Jag kan förstås vara falsk profet i relation till en enskild individ, som pga min lära/vittnesbörd förleds till att tro att Jesus inte är intresserad av min omvändelse och tro. Men det mest relevanta måste ju ändå vara att granska de läror som förkunnas från offentliga plattformar och för en stor publik.

5) Är inte detta bara ett sätt att racka ner på andra och tycka att du själv är bättre än de?

Nej. Den dag som jag förnekar Jesu gudom och vårt beroende av Guds nåd hoppas jag både att jag blir fråntagen uppdraget att skriva krönikor i kristen press och att jag inte längre får några kallelser att tala runtom i Sveriges kristenhet.

Till sist kan jag kanske få förmedla ett par belysande citat från de personer som jag här har talat om. Först ur K G Hammars nya bok ”Släpp fången loss”, där han på s 120 skriver att ”Jesus i sig själv inte är Gud”. Därefter ur Jonas Gardells bok ”Om Jesus” där han har följande budskap att förmedla:

”Det krävs inget offer för att göra dig syndfri i Guds ögon, det enda som krävs är att du tror på Guds kärlek till dig. […] Låt oss våga tänka tanken att den primitiva, outvecklade religionens idé om gudar som måste blidkas eller manipuleras med blodsoffer är just detta: primitiv och outvecklad. En tidig och för längesedan passerad fas i andlighetens historia. Och i det ögonblick vi släpper tanken på Jesus som ett syndoffer förlorar jungfrufödseln mycket av sin relevans, liksom behovet av att Jesus måste ha varit syndfri eftersom han inte längre måste uppfylla Moses lags krav på perfekta offerdjur. På så sätt kan Jesus få vara något mer och något större än bara Offret. Han kanske rentav kan få vara Jesus från Nasaret. […] Det är inte intressant om det finns en begraven kropp att återuppväcka eller om den kroppen förmultnade i en fattiggrav eller lämnades att ätas av vilda djur. […] Jag bekänner inte att Jesus dog för mina synder” (s 342, 344, 349, 350).

På vilket sätt kan detta INTE beskrivas som förkunnelse av en falsk profet?

Annonser
kommentarer
  1. bema skriver:

    Reblogga detta på Bengts Blogg och kommenterade:
    Olof Edsinger sticker ut huvudet och skriver om falska profeter. Som Gamla Testamentets profeter får han mothugg när han säger obekväma saker. ”Jag skriver inte om falska profeter för att jag tycker det är roligt utan för att jag tror det är nödvändigt”, skriver han.
    Som kristen kan jag inte invända något mot det han klart och koncist lägger ut under dessa fem punkter.

  2. Eva H skriver:

    Tack för att du skriver ”rakt på” i en fråga som verkligen behöver diskuteras.

  3. Kurt skriver:

    Tack!

  4. davidwellstam skriver:

    Positivt att läsa något om falska profeter som fokuserar på vad Bibeln faktiskt betonar, – vilken syn har läraren på Jesus?

  5. olofedsinger skriver:

    Tack för uppmuntrande tillrop! Vi lever i en förvirrad tid …

  6. Lars Einarsson skriver:

    Tack Olof för din frimodighet!

  7. […] gärna också Edsingers blogginlägg om […]

  8. TonyMalmqvist skriver:

    Reblogga detta på Jag en kristen och kommenterade:
    Mycket angeläget och viktigt ämne detta,inte minst i en tid som denna.

  9. TonyMalmqvist skriver:

    Visst kunde du ha varit ännu tuffare och gå på ett steg längre om det här. Men jag vill ändå ge dig beröm för att du har skrivit ett mycket bra inlägg om något som måhända är svårt att skriva utan att man för den skull av utomstående uppfattas som allt för dömande och kritisk, såg att Micael Grenholm, fick oförtjänt kritik för att han tog upp det här på sin blogg.

  10. Ralf skriver:

    Tack Olov för att du tog upp ett mycket angeläget ämne. Men på något vis saknade jag de falska profeter som dycker upp mitt ibland oss. Har gått in på de falska väckelseprofeter här http://bibelväckelse.nu/falska_vackelseprofeter

  11. Henrik Larsson skriver:

    Tack Olof! Du behövs verkligen i vår tid. Jag ska be för dig och din frimodighet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s