Svåra och problematiska Bibelord – del 5

Postat: 7 december, 2015 av Jonas Nordén i Reflektioner

Min serie om problematiska Bibelord fortsätter. Jag tackar för förslag som inkommit, och det är förstås extra roligt att jobba med bibeltexten utifrån frågor som kommer från er läsare. Fortsätt gärna med det! Idag behandlar vi frågan om varför Jesus kallar sig själv för Människosonen.

Matteusevangeliet 8:20 – Varför kallade Jesus sig själv för Människosonen, om han nu verkligen var Guds son?

Jesus svarade: ”Rävarna har lyor och himlens fåglar har bon, men Människosonen har inget ställe där han kan vila sitt huvud.”

Vad är problemet? Jesus talade oftast om sig själv som ”Människosonen”. Detta är ju en term som verkar peka mer på hans mänsklighet än på hans gudomlighet. Om han nu verkligen var ”Messias, den levande Gudens son” (som Petrus mycket riktigt bekände honom som), varför gick han då omkring och kallad sig själv för Människosonen?

Vad kan vara lösningen? För det första kan vi konstatera att även om termen ”Människosonen” klart pekar på Jesu mänskliga sida, så innebär den ju ingen förnekelse av hans gudomlighet. Genom att han blev till som människa, så upphörde han inte att vara Gud. Inkarnationen innebar inte att Jesus fråntogs sin gudomlighet, utan att han lade till en mänsklig sida. Vid flertalet tillfällen hävdar Jesus, direkt eller indirekt, att han är Gud (jfr Matt 16:16-17; Joh 8:58; 10:30). Men som ett tillägg till att han var gudomlig, så var han också människa. Han hade två naturer förenade i en och samma person.

Vidare så förnekade inte Jesus sin gudomlighet genom att kalla sig själv för Människosonen. Termen ”Människosonen” används också för att beskriva hans gudomlighet. Bibeln säger att enbart Gud kan förlåta synder (Jes 43:25; Mark 2:7), men som ”Människosonen” hade Jesus makt att förlåta synder (Mark 2:10). På samma sätt så kommer Jesus att återvända till jorden som ”Människosonen” i härlighet och ära för att regera på jorden (Matt 26:63-64). Här citerar Jesus profeten Daniel (7:13) där Messias beskrivs som ”den uråldrige” (engelska: ”Ancient of Days”), vilket är en fras som tydligt pekar på hans gudomlighet (jfr Dan 7:9).

Jesus får också den direkta frågan av översteprästen om han är Guds son (se Matt 26:63). Han svarar på denna fråga att han är ”Människosonen”, som sitter på den allsmäktiges högra sida och som skall komma med makt och stor härlighet. Detta betydde att Jesus själv använde termen för att undertrycka hans gudomlighet, som Guds son.

Till sist kan vi också konstatera att termen ”Människosonen” förtydligar vem Jesus är i förhållande till hans inkarnation och frälsningsverk. I Gamla Testamentet (se 3 Mos 25:25-26; Rut 2:20) var en ”skyldeman” någon som stod i nära släktförhållande till den som var i behov av ”återlösning”. Därför identifierar Jesus, vår ”skyldeman”, sig själv med människosläktet som dess Frälsare och Återlösare. De som förstod den Gammaltestamentliga bakgrunden om Messias som Människosonen förstod också i detta sammanhang Jesu indirekta påstående om att vara gudomlig. De som inte förstod det kunde heller inte se det. Jesus sade ofta saker på detta sätt, liksom för att testa sina åhörare och skilja på de som tror och de som inte tror (jfr Matt 13:10-17).

Annonser
kommentarer
  1. Torkel Lindahl skriver:

    I Dan 7 berättas hur Daniel ser en kavalkad av världshärskare i form av odjur, det ena värre än det andra. I v 9 sätter sig Gud på domarsätet för att döma odjuren. Då dyker ”människosonen” upp. Han är annorlunda än odjuren: han är mänsklig – och samtidigt mer än en människa: han kommer på himmelens skyar, han står inte under domen utan står upprätt inför Gud, han får makt över alla folk, hans välde är evigt. När Jesus så tydligt pekade ut sig själv som Människosonen så måste skriftlärda judar ha uppfattat det oerhörda i hans anspråk: han gjorde anspråk på en ställning och auktoritet som ingen människa kan ha, endast Guds Son. Men uttrycket är svårt att förstå utan kunskap om Dan 7:13-14 och det var väl därför det inte användes när kristendomen spreds till hedningar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s