Denna eviga människofruktan

Postat: 26 september, 2015 av Martin Alexandersson i Reflektioner

Som nyinflyttade i ett höghus i en stad som vi aldrig tidigare har bott i, har min fru och jag ambitionen att lära känna nya människor – t.ex. våra grannar. Så när vi hade flyttat in så knackade vi på de andra lägenheterna i vår trappuppgång och sa ”hej”. Alla svenskar i vår trappuppgång gläntade lite på dörren och svarade mycket besvärat ”hej” innan de stängde dörren igen och fick gå tillbaka till sitt eget liv. Dock blev vi överraskade av en italienare som genast bjöd in oss. Men eftersom vi hade ett jobb att göra (att knacka på alla andra dörrar) så fick vi förvånat avböja. (Och ja, det är något vi har ångrat – men vi blev så överraskade att vi inte ens hade tänkt tanken att det skulle ske.)

Men för några veckor sedan städade vi ut vårt vindsförråd och en – för oss – okänd granne gick förbi och vi började prata och han var mycket trevlig och det slutade med att vi sa att vi skulle kunna ta en fika nån gång. Så i måndags stod Hanna och jag men en halv äpplepaj som vi funderade på att äta och fick ett infall att bjuda in honom och resten av hans familj. Men självklart ville ingen utav oss gå fem trappor upp och bjuda in dem. Till slut tog jag mod till mig och tog hissen(!) upp och knackade på. Och det var här jag insåg människofruktans kraft. Jag har gjort en del läskiga saker (som grisöronen jag åt igår) i mitt liv, men insåg att det här är på samma nivå som när jag i somras slängde mig ut i ett 50 meters fritt fall med en slak lina. Men min granne blev oerhört glad (och förvånad) och vi hade en mycket trevlig kväll. Två kvällar senare blev vi bjudna på middag och fick också träffa hans sambo och fördjupade vår vänskap. Nu ser jag fram emot nästa gång vi ses – men inser också hur nära det var att min människofruktan gjorde att den relationen gick om intet.

 

Detta inlägg publiceras också på EFKs pionjärblogg.

Kommentera

