Angeläget upprop mot Svenska kyrkans handboksförslag

Postat: 17 september, 2015 av olofedsinger i Församling, Ledarskap
Etiketter:

Inlägg på Världen idags opinionsblogg:

Prästen Josef Ekesryd har startat ett upprop mot Svenska kyrkans förslag till ny kyrkohandbok. Totalt har närmare 200 namnunderskrifter samlats in, och till Kyrkans tidning säger han:

– Förslaget är undermåligt. Jag vet att det pågår en bearbetning men jag anser att förslaget i grunden är för dåligt. Jag tycker att man ska göra som tv-profilen Sverker Olofsson gjorde med sådant – släng det i soptunnan och börja om från början.

Själv kan jag inte annat än hålla med. När Svenska kyrkan för ett par år sedan öppnade upp för remisser på förslaget var jag med och skrev en sådan. Det jag där kunde konstatera var bland annat följande:

För att fortsätta läsa, gå in här.

kommentarer
  1. Eva H skriver:

    Och jag som får lite rysningar redan när vissa vägrar säga ”i Faderns, Sonens o den heliga Andens” namn….
    Hur ska detta gå?

Kommentera

