Ett är nödvändigt

Postat: 12 september, 2015 av olofedsinger i Bibeln, Lärjungaskap
Etiketter:

Krönika i torsdagens Hemmets Vän. Bibeltext: Matt 6:31–34.

Ibland klagar vi över att Bibelns undervisning inte är så förankrad i vår egen vardag som vi skulle önska. Men i dagens text är problemet snarast det motsatta: den är så jordnära och konkret att det blir smärtsamt, för det som Jesus säger träffar mitt i våra vardagliga funderingar och prioriteringar. Det är inga större problem att förstå vad Jesus vill ha sagt – däremot är det en stor utmaning att praktisera vad han säger i våra egna liv.

Den första uppmaningen som möter oss är: ”Gör er därför inga bekymmer.” Ordet ”därför” vittnar om ett sammanhang, och mycket riktigt har Jesus hunnit tala en hel del om detta redan i de föregående verserna. Han har talat om sin Faders omsorg och ställt frågan: ”Om nu Gud ger sådana kläder åt gräset på ängen, som i dag finns till och i morgon stoppas i ugnen, skall han då inte ha kläder åt er, ni trossvaga?” (6:31).

Ord som dessa vittnar också om att Jesu uppmaning inte främst ska ses som ett problem – utan som en möjlighet. Det finns undersökningar som visar att så mycket som 90 procent av alla saker vi människor bekymrar oss för i slutändan aldrig inträffar. Förmågan att med Guds hjälp lägga sina bekymmer på hyllan kan av detta skäl ses som en fantastisk gåva. En gåva som Gud enligt dagens bibeltext unnar alla sina barn.

Vad är det då som vi inte ska bekymra oss för? Jesus exemplifierar med några frågor som han menar att vi som troende inte behöver ställa: ”Vad skall vi äta? Vad skall vi dricka? Vad skall vi ta på oss? Allt sådant jagar hedningarna efter. Men er himmelske fader vet att ni behöver allt detta.” Och det är här som det blir så smärtsamt konkret. För nog är vi många som fyller våra tankar med den här typen av frågor?

I vårt land är det sällan så att vi behöver bekymra oss över om vi över huvud taget ska ha något att äta eller dricka eller klä oss med. Därtill är vi alltför välmående. Men en hel del av våra tankar tenderar ändå att upptas av sådant som i realiteten har med ganska ytliga frågor att göra. Ibland talar vi till och med om ”i-landsproblem” som ett uttryck för sådant som engagerar oss utan att ha någon verklig substans. Det är sådant som hedningarna jagar efter, och som vi som Guds folk inte borde låta våra liv kretsa kring.

Jesus själv väljer att fästa blicken på det himmelska. ”Sök först hans rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också.” Men är inte detta höjden av världsfrånvändhet? Nej, för det är just i vår vardag som Guds rike är tänkt att landa. Det stora problemet för de flesta av oss är därmed inte vår världsfrånvändhet, utan att vi så ofta lever med en kluven världsbild: Vi låter helt enkelt inte Guds rikes sanningar och principer få de konsekvenser som de förtjänar i våra liv här och nu.

Vi bekymrar oss, trots att den Gud vi tillhör har makt att ”med sin härliga rikedom i Kristus Jesus fylla alla era behov” (Fil 4:19).

Vi glömmer bort att bjuda in Jesus i våra grundläggande behov, trots att vi egentligen borde veta att den Herre som vi tillber inte bara är en Gud för söndagar, utan lika mycket för vardagar.

Djupast sett har vi svårt att lita på Guds omsorg, trots att Skriften säger att ”Om Gud är för oss, vem kan då vara mot oss?” (Rom 8:31).

Kanske är det så att den absolut största utmaningen för de flesta av oss är den som handlar om vårt förhållande till pengar. Faktum är nämligen att det är där som Jesus inleder den undervisning som vi nu har stannat upp inför: ”Ingen kan tjäna två herrar”, säger han. Och: ”Ni kan inte tjäna både Gud och mammon” (Matt 6:24).

Martin Luther brukade säga att det sista som omvänds i en människas liv är plånboken. Med detta syftade han främst på den generositet som tar sig uttryck i ett frikostigt givande till Guds verk i den här världen. Men utifrån Jesu undervisning får vi också säga att det handlar om den djupa tilliten till Herren som gör att vi kan lita på Guds omsorg även när allt inte är ”klart och betalt”. Som någon har uttryckt det hela: Det som sker på Guds initiativ, på Guds sätt och i Guds tid saknar aldrig Guds resurser.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s