Högst praktiskt och personligt del 9 – Regler för att hantera min bristande karaktär

Postat: 1 september, 2015 av Martin Alexandersson i Lärjungaskap

Precis som många andra har jag områden i mitt liv där min karaktär är bättre och andra sämre. Med karaktär menar jag här ”att göra det som jag vill att jag ska göra”. Områden där min karaktär är svag är t.ex. att gå upp på morgonen, att göra en jobbig arbetsuppgift, att bara ta en kaka med flera. Jag har insett att jag inte klarar av att gå på min egen känsla när det gäller dessa områden utan jag måste därför sätta upp regler för mig. Dessa hjälper mig i ”stundens hetta” att göra det rätta. Regler kan t.ex. vara att jag inte äter godis annat än på lördagar, att jag inte läser nyheterna på morgonen förrän jag har bett och läst min bibel eller att jag inte får gå hem från jobbet om jag har kvar en arbetsuppgift som jag har skjutit på under dagen.

För min del är mina regler en stor hjälp i min vardag. De hjälper mig att få gjort saker jag egentligen inte har lust med och hjälper mig att begränsa det som jag verkligen har lust med (såsom choklad).

 

Tidigare artiklar i serien:

Högst praktiskt och personligt del 1 – att läsa kristna böcker

Högst praktiskt och personligt del 2 – att fasta

Högst praktiskt och personligt del 3 – att ta emot tilltal

Högst praktiskt och personligt del 4 – att läsa Bibeln

Högst praktiskt och personligt del 5 – givande

Högst praktiskt och personligt del 6 – att underordna sig

Högst praktiskt och personligt del 7 – att inte stjäla

Högst praktiskt och personligt del 8 – min dagliga bön

Kommentera

