När minoriteten tar majoriteten som gisslan

Postat: 31 augusti, 2015 av olofedsinger i Insändare & Debatt
Etiketter:, , ,

I dag har jag en debattartikel i Upsala Nya Tidning. Den har rubriken ”Majoriteten som gisslan” och är en kritisk granskning av den lathund för normkritiskt arbetssätt som publicerades av Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening för några veckor sedan.

En av mina stora nyupptäckter när jag studerade lathunden är att en av normkritikens senaste trender (som man nu alltså ska pådyvla alla lärare) är att man distanserar sig från begreppet ”tolerans” till förmån för så kallad ”normkritisk pedagogik”. ”Tolerans” förutsätter ju att det finns något att ”tolerera” – alltså en minoritet eller en avvikande grupp – men den nya normkritiken vill i stället upphäva alla gränser. Eller kanske snarare: sluta använda sådana begrepp som kan tänkas utesluta någon behjärtansvärd minoriteten. Därav lathundens råd om att i klassrummet upphöra med bruket av könsspecifika begrepp som ”grabbar”, ”tjejer” och ”föräldrar”.

Annorlunda uttryckt: minoriteten tillåts ta majoriteten som gisslan, och alla ska dansa efter hbtq-rörelsens pipa.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s