Vad är rättvist?

Postat: 20 juli, 2015 av Martin Alexandersson i Lärjungaskap
Etiketter:

Rättvisa är väl något alla vill ha och det är ett ofta använt ord – både politiskt och bland kristna. Men vad är egentligen rättvisa och ett rättvist handlande? Jag har stött på i alla fall sex olika sätt att resonera och ska försöka illustrera dem i nedanstående berättelse.

Lisa har köpt en chokladboll och möter Sara som också blir sugen på sötsaken. ”Köp en chokladboll till mig med. Om du ska ha en så borde jag också få en – annars är det orättvist”. Lisa vägrar att köpa en chokladboll till Sara och Saras respons blir då ”Om inte vi båda kan ha varsin chokladboll så ska ingen få ha en – det är rättvisa!” och Sara försöker förstöra Lisas chokladboll. Just då går Greta förbi och hindrar Saras försök och säger ”Kan ni inte lösa detta på ett mer civiliserat sätt?”. ”Ja, vi röstar om det. Demokrati är rättvist!” säger Sara. ”Hur många tycker att jag ska få chokladbollen – upp med en hand” fortsätter Sara samtidigt som hon försöker få Greta att räcka upp sin hand så att hon kan vinna omröstningen. ”Men så kan ni väl inte göra” säger Lisa ”jag har ju jobbat hela förmiddagen för att få råd att köpa min chokladboll. Då kan ju inte ni, bara för att ni är fler, ta min chokladboll. Det är ju ingen rättvisa i det!” Greta väljer att inte rösta och föreslår istället: ”Om ni delar chokladbollen mitt itu så får båda en halv chokladboll – det är ju verklig rättvisa”. Sara nickar åt idén men Lisa är fortfarande avogt inställd: ”Men det är ju min chokladboll – jag vill ha den själv!!”. Greta föreslår då en kompromiss: ”Eftersom Lisa är nöjd med halva chokladbollen och Sara vill ha hela kan ni ju mötas på halva vägen. Lisa får 1/4 chokladboll och Sara 3/4. Det blir väl en rättvis fördelning?”.

Personligen kan jag förstå alla sex ståndpunkterna även om jag menar att en del av dem är principiellt orimliga. Svårigheten är att det inte är självklart vad som är rättvist och vad som t.ex. politiskt är rättvisa lösningar.

Från ett kristet perspektiv utmanas jag av barmhärtighetsundervisningen där generositeten inte bryr sig om frågan om vad som är rättvist utan om kallelsen att ”älska sin nästa som sig själv” och hur det får inverkan på alla livets områden.

 

Kommentera

