Felciterade och missförstådda bibelord del 16 – Tomas petade i Jesu sår och efter det kunde han tro att Jesus hade uppstått

Postat: 6 juli, 2015 av Martin Alexandersson i Bibeln
Etiketter:

Ovanstående är en etablerad ”sanning”. Jag har till och med hört predikningar där man utlagt hur ont Jesus måste ha haft när någon petar i hans halvläkta sår och jag vet inte hur många gånger Tomas petande i Jesu sår har kommit upp i någon predikan. Bakgrunden är Tomas kommentar när han har missat samlingen där den uppståndne Jesus först visade sig: ”Om jag inte får se spikhålen i hans händer och sticka fingret i spikhålen och sticka handen i hans sida tror jag det inte.” (Joh 20:25)

När Jesus nästa gång dyker upp säger han till Tomas:

”Räck hit ditt finger, här är mina händer; räck ut din hand och stick den i min sida. Tvivla inte, utan tro!” Då svarade Tomas: ”Min Herre och min Gud.” Jesus sade till honom: ”Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.” (Joh 20:27-29)

Det är alldeles uppenbart att när Tomas ser den uppståndne Jesus behöver han inte alls peta i Jesu sår för att tro. Det förklarar också Jesu ord om att Tomas tror eftersom ”han har sett” inte ”eftersom han har känt”. Återigen har vi alltså ett exempel på hur vi – pga. slarvig bibelläsning – luras att tro att något hände som inte har hänt.

 

Tidigare inlägg i serien är:

Del 1 – Gud är ordningens Gud

Del 2 – Herrens dag kommer som en tjuv om natten

Del 3 – Gud är allas pappa

Del 4 – Gud kommer som en stilla susning

Del 5 – Vad ni har gjort mot dessa en av mina minsta, det har ni gjort mot mig

Del 6 – Pengar är roten till allt ont

Del 7 – Gud är en gentleman som aldrig tvingar sig på någon eller gör något som vi inte vill

Del 8 – Mose och folket irrade omkring i öknen i 40 år

Del 9 – Anden är en duva

Del 10 – Tungotalet skall tystna

Del 11 – Hosianna

Del 12 – Julkrubban

Del 13 – Gud talar inte till våra känslor

Del 14 – Paulus fantastiska tal på Areopagen

Del 15 – ”Bygg inte hus på en sandig strand, bygg inte hus på grus”

Annonser
kommentarer
  1. johannalundstrom skriver:

    Men… Det står ju inte heller att Tomas INTE antog erbjudandet och rörde vid Jesus. Det är ju inte orimligt att läsa in detta ”mellan raderna”. Jag säger inte att man kan slå fast det som säkert, men jag tycker inte heller att det inte går att anta att han gjorde det. Frågan är ju om huruvida Tomas rörde vid såren eller ej är avgörande för poängerna i mötet dem emellan.

    • Martin Alexandersson skriver:

      Hej kompis!
      Självklart är det så att saker kan ha hänt som inte står i texten. Min poäng i inlägget var att eftersom det inte står att det hände kan vi inte utgå från att det hände och t.ex. basera predikningar på den tolkningen. Hela serien av inlägg har dessutom syftet av att utmana de etablerade sanningar som inte alltid är sanningar. Sedan lutar jag själv åt att det är högst otroligt att Tomas verkligen petade eftersom Jesu ord handlade om att ”se” och inte om att ”röra/känna” Men där kan vi tro olika ;-)

      Ha D
      Martin

  2. kim andersson skriver:

    Saliga är de som inte har sett men ändå tror, säger Jesus till Tomas. I sak en mycket god sammanfattning av den kristna läran; att tro utan att ha sett, eller att hävda att något är sant utan att presentera tillräckligt goda bevis därom (min tolkning). Trots det anser jag att det i myten om Jesus död och uppståndelse är till läsarens fördel att ägna sig åt just slarvig bibelläsning, för knappast på något annat ställe i bibeln ges så olika beskrivningar av händelseförloppet. Mer om det längre ned i mitt inlägg.

    Med lite välvilja kan johannesevangeliets äldsta återfunna textfragment, en kreditkortsstor bit papyrus, dateras till ca år 125-150. Ingen vet vem eller vilka som har skrivit johannesevangeliet, från antik tid finns många olika versioner. Detta är dock inget unikt för just detta evangelium, samma premiss gäller för de tre andra också.

    Om man som kristen verkligen tror att bibeln är guds ord, stämmer då inte berättelsen om Jesus död och uppståndelse till viss eftertanke? Hur kan evangelierna ge så olika versioner om händelseförloppet?

    Jag tänker inte rada upp alla olikheterna mellan evangelierna, eftersom det är en ganska stor uppgift. I stället formulerar jag några frågor: 1. Hur många kom till graven? 2. Vem eller vilka var dessa personer? 3.Vem eller vilka var inuti graven? 4. Inträffade en jordbävning eller ej? 5.Träffade den eller de som kom till graven Jesus? 6. Berättade den eller de som kom till graven om Jesus uppståndelse, och i så fall, när?

    Den som läser och jämför evangelierna med utgångsvärdet att bibeln är guds ord, har två val; antingen tro utan att se, eller så att kritiskt granska och dra nya slutsatser. Vilket väljer du?

    • Eva H skriver:

      Jag har hört ett mycket bra svar på frågan om olikheterna mellan evangelierna: Ta 4 personer som hört samma föredrag, sett samma teaterföreställning, varit vittnen till samma olycka och be dem en tid efteråt att skriva ner vad de såg och hörde. Får du då exakt samma redogörelse i alla detaljer av alla 4 är någonting mycket underligt på gång!
      Skillnaderna/att de inte ”pratat ihop sig” är snarast ett bevis för sanning.

    • Martin Alexandersson skriver:

      Hej Kim!

      Evas svar nedan tycker jag är ett bra exempel på en mycket logisk utgångspunkt. För att ytterligare komplettera det så ser jag inga motsägelser i att de olika evangelisterna (det är t.ex. ingen som förnekar en jordbävning även om den inte omnämns av alla 4) och ett exempel för att illustrera olikheterna tar jag exempel:
      Igår när jag var ute och fiskade låg det bredvid oss en annan båt med två killar i. De facto låg det dessutom 10 andra båtar kring oss. Gör det den första utsagan osann eller var det ett fragment av en större sanning som jag här betonade? På samma sätt kan man resonera kring vad som händer runt att graven är tom.

      Allt gott!
      Martin

  3. […] Del 16 – Tomas petade i Jesu sår och efter det kunde han tro att Jesus hade uppstått […]

  4. […] Del 16 – Tomas petade i Jesu sår och efter det kunde han tro att Jesus hade uppstått […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s