Den helt avgörande frågan

Postat: 6 juni, 2015 av Jonas Nordén i Församling, Lärjungaskap, Reflektioner
Etiketter:, , , ,

Jag hade förmånen att få ha min första tjänst som pastor i EFS i Örnsköldsvik. Örnsköldsvik som stad var mycket spännande att få arbeta i, dels på grund av den starka EFS-tradition som funnits där (som mest fanns där typ 20 EFS-föreningar inom två mils radie, eller nåt), och dels på grund av det fantastiska ekumeniska klimat som rådde där.

Men en av de saker som jag minns mest från min tid i Ö-vik och från mitt arbete där, som jag fortfarande tänker mycket på är en fråga. När jag började arbeta där hade EFS en Distriktsföreståndare i området som hette Greger Larsson. Varje gång när vi samlades med alla EFS medarbetare inledde han bed att ställa den viktiga, men också jobbiga, frågan: ”Har någon kommit till tro i våra sammanhang sedan sist?” Vid enstaka tillfällen kunde någon svara ja, och glädjen var naturligtvis stor. Men oftast skruvade vi oss lite obekvämt på vår plats och tittade ut genom fönstret och förblev tysta. Frågan var jobbig. Frågan kröp oss inpå skinnet. Frågan avslöjade oss.

Nu var det nog inte Gregers intention att få oss att känna oss dåliga eller misslyckade. Hans intention var att få oss att rannsaka oss själva och vårt arbete. Att få oss att fundera kring vad som är det viktigaste för en pastor, en församling, en kristen kyrka. Som jag skrev i ett inlägg för ett par veckor sedan så kan vi som kyrka göra otroligt mycket som är bra. Vi ser och hör och läser exempel på detta hela tiden. Men det som är allra viktigast – att nya människor får höra talas om, lära känna, komma till tro på och följa Jesus Kristus – tenderar vi att vara allra sämst på. Vår kärnverksamhet, huvudsyftet till att vi existerar som kyrka, blir alltför ofta en fråga som får oss att skruva oss lite obekvämt på stolen.

Jag är glad över att få vara en del av EFS inom Svenska kyrkan. För det är nästan uteslutande i den rörelsen (inom Sv Ky) som jag hör en nöd och en längtan, visioner och idéer, samt ser konkreta projekt för att försöka nå nya människor med evangeliet om den uppståndne Jesus Kristus. Vi kan inte heller stoltsera med några större skaror som kommer till tro, men medvetenheten om hur angeläget det är finns där åtminstone. Jag hör eller ser nästan aldrig detta i Svenska Kyrkan i stort. Och det gör mig bedrövad.

När Jesus lämnade sina lärjungar, och då även lämnade över det uppdrag han hade fått av sin Fader till dem, så sade han: ”Gå ut och gör alla folk till mina lärjungar”. Det är detta som är kyrkans uppdrag nr 1! Det är detta som gör oss till en helt unik gemenskap, församling, organisation eller vad man nu vill kalla det. Många andra kan idag arbeta för miljön, för HBT-kompetens, för utstötta, men det är enbart kyrkan som kan arbeta med att sprida det glada budskapet om Jesus så att människor får ta emot förlåtelse, upprättelse, livsglädje, mening och frid i sina liv.

Låt oss se till så att vi inte missar vårt huvudmål. ”Låt oss ha blicken fäst på Jesus, trons upphovsman och fullkomnare”. Kanske kan vi då snart sluta skruva oss på stolen när frågan om nya troende kommer till oss?

Kommentera

