Distanslärjungaskola i höst?

Postat: 6 maj, 2015 av olofedsinger i Bibeln, Lärjungaskap

Vi är nu inne i maj månad, och för många av oss är det hög tid att planera inför hösten. Om du ännu inte vet vad du ska göra, eller bedömer att du kan ha tid för något vid sidan av dina ordinarie studier eller jobb, skulle jag vilja slå ett slag för den nya distanslärjungaskolan I Mästarens fotspår, där jag är kursföreståndare. Under 16 veckor kommer vi tillsammans att vandra genom Lukasevangeliet och Apostlagärningarna, och det blir många spännande anhalter på resan.

Du kan läsa antingen på halvfart eller kvartsfart. Mer info om innehåll och upplägg finner du på hemsidan http://imastarensfotspar.se/. För ett smakprov både på hur undervisningen kan låta och hur övningsuppgifterna kan vara uppbyggda, gå in här.

kommentarer
  1. TonyMalmqvist skriver:

    Men varför har ni gjort det så krångligt? Det är väl inte högskolan det handlar om? Nä, när jag läste om allt man skulle behöva fylla i, ansökan m m då tappade jag lusten.

  2. olofedsinger skriver:

    Hej Tony! Det är inte krångligare än vilken annan folkhögskolekurs som helst … Vi vill ju veta att de som söker är seriösa och faktiskt vill finnas med i utbildningen under hela terminen, och då även vara delaktig i de gemensamma samtalen på FB.
    Jämfört med mycket annat är det dock inte alls särskilt krångligt: Du kan titta på/lyssna till föredragen när du vill på dygnet, du behöver inte vara på någon särskild plats och du kan göra de egna övningarna i din egen takt. :)
    Men du gör förstås helt som du vill med detta! Folkhögskolan har vissa principer också för att kursen ska vara CSN-berättigad. Och det är kanske inte aktuellt för din del?

  3. TonyMalmqvist skriver:

    För det första har jags vårt att tänka mig att de, eller den som inte är intresserad av just här ämnet ens visar nåt intresse till att söka in till en sån här kurs. För det andra, hur aktuellt är det att söka CSN-bidrag, gällande en kurs där man läser på distans? För det tredje. Säg att en person som har varit belastad med nån form av missbruk,ex alkohol/narkotika, men som har blivit frälst. En sådan person skulle alltså få sin ansökan avslagen? Nej, Olof, spontant känner jag med detta att det syftar till att man vill utbilda folk till att bli en slags elit, om man inte redan är det vill säga. Så var det då en samhällsklass ur en viss elit Jesus kallade till att bli hans lärjungar? Och om Jesus hade ställt liknade krav på dem som ville följa honom: Krav för antagning. Hur många tror du då hade varit genuint intresserade? Själv har jag varit kristen i mer än 30 års tid, men detta lockade mig inte till att skicka in nån ansökan.

  4. olofedsinger skriver:

    Broder! Så var det naturligtvis inte tänkt att uppfattas. Men låt mig bara få förklara lite mer:
    1) Det kan absolut vara så att en person som inte alls har förutsättningar att tillgodogöra sig en kurs ändå söker den. Och enda möjligheten att upptäcka det i förväg är att ha en skriftlig ansökan.
    2) Om man läser på halvfart är det fullt möjligt att söka CSN-bidrag. Något som kan betyda mycket särskilt för vissa yngre sökande.
    3) Det står ingenstans att man aldrig får ha missbrukat alkohol/narkotika. Men om man har gjort detta fram till väldigt nyligen vill vi gärna veta det, så att vi kan ta ett samtal med personen och hans/hennes referensperson i frågan.
    4) Inget av detta handlar om någon kristen elit. Men om man t ex har svårt att tillgodogöra sig innehållet i en skriven text (eller om det visar sig att man inte betraktar sig själv som kristen) kanske det finns andra kurser som man just nu skulle ha större utbyte av – och som vi då kan hänvisa vidare till.

  5. TonyMalmqvist skriver:

    Hmm. Varför står det då så här på den sidan? Du ska ha varit drogfri i minst ett år om du tidigare har missbrukat alkohol eller andra droger. Vad är det som jag har missat där eftersom du skriver som du gör i punkt 3? Det står ju där klart och tydligt. Nåja, nu vet du hur som helst min ståndpunkt gällande nämnda kurs. En annan sak som inte har med detta att göra.. För ca 100 kunde en enkel bonde, här för att ta ett exempel, hörsamma kallelsen till att bli pastor och sen gå ut i tjänst som det. Idag är det omöjligt för inte skarpsinnig lärd man/kvinna att bli det. Kompetensen som skall uppfyllas för att man ska bli färdig ex,pastor är en minst snårig väg till det målet. Och vad har vi fått idag,och hur kommer det att se ut de kommande åren i våra församlingar? Förneka inte att detta är okomplicerat. Själv fick jag en bannbulla på mig att predika för en del år sen inom pingst. Det grämer jag min inte längre för idag, men det gjorde ont i mig när det då hände, så på ett sätt har jag aldrig kommit över och förbi det.

    • olofedsinger skriver:

      Hej! Ja, i normalfallet ska man inte ha missbrukat alkohol/droger det senaste året. Det tror jag är en god ordning. Kanske var jag otydlig där, även om jag fortfarande tänker att man får göra en bedömning från fall till fall.
      Sen är det ju inte så att detta är någon akademisk högskolekurs. Så jämförelsen med att många samfund numera vill ha präster/pastorer med högskoleutbildning blir för mig ett lite annat spår …

      • TonyMalmqvist skriver:

        Ja,precis. Men den diskussionen och det spåret kan vi ta vid senare tillfälle.

Kommentera

