Så länge det sker i kärlek kan det väl inte vara fel… ?

Postat: 3 maj, 2015 av Jonas Nordén i Apologetik, Bibeln, Lärjungaskap
Etiketter:, , ,

Ett mycket vanligt argument i debatten om kristen tro och mänsklig sexualitet är rubrikens ord: Allt som sker i kärlek, och som inte skadar någon annan, är tillåtet. Så länge ingen annan människa kommer till skada eller blir lidande, så kan väl inte Gud tycka att det är fel? Jag tror att det är ett argument som gör det hela lite för enkelt. Helt klart vill Gud att vi ska älska varandra och han har själv gett oss modellen för detta. Se mitt senaste inlägg för mer om det. Men det innebär inte per automatik att allt som vi bedömer görs ”i kärlek” är rätt. Gud har genom historien gett människor föreskrifter och regler som gäller enbart för att han har sagt det – oavsett om själva handlingen är kärleksfull eller inte. Tillåt mig att ge några sådana exempel för att förtydliga vad jag menar.

I skapelsens morgon när Gud hade skapat Adam och Eva gav han dem en enorm frihet att råda över och njuta av allting i Edens lustgård. Han av dem bara ett enda förbud, att de inte fick äta av trädet som stod mitt i lustgården. Men trädets frukt såg så god ut och Eva var den som förleddes först av ormen till att ändå äta av det. Hon gav sedan vidare av den goda frukten till sin man som också smakade. Var detta en handling som skadade någon annan människa? Nej, tvärtom var det väl kärleksfullt av Eva att tänka på sin man och även ge honom en god bit frukt? Men handlingen bedöms som felaktig inte på grund av att den skadade någon annan människa, utan enbart för att Gud hade sagt att de inte fick äta av trädets frukt.

När sedan Kain och Abel har fötts så ska de två en dag offra gåvor åt Gud. Kain bär fram sin offergåva av markens grödor och Abel gör likadant och offrar de fetaste delarna av de förstfödda djuren i sin hjord. Herren såg med välvilja på Abel och hans offer, men inte på Kains och hans offer. Varför? Var inte båda offren framburna i kärlek? Vi får inte några direkta svar på detta, mer än att Herren bedömer det ena offret som gott och det andra som felaktigt. Gud är i sin fulla frihet och rätt att avgöra vad som är rätt och fel.

I den offerkult som senare blev en del av Israels folks förbund med Herren Gud ingick mycket noggranna föreskrifter för hur ett offer skulle gå till och vad som skulle offras. Varför då? Spelade det så stor roll hur man offrade och att det skulle behöva vara ett årsgammalt, felfritt lamm som skulle ligga där på bålet? Räckte det inte att man offrade ”i kärlek”? Nej, det gjorde det inte. Föreskrifterna var tydliga eftersom Herren ville ha det på ett speciellt sätt. Kanske är det bara Han som vet varför det skulle vara på detta vis? Men det var något som skulle följas.

När Jesus vandrade omkring på jorden undervisade han en hel del om olika saker. En dag undervisar han bland annat om äktenskap och skilsmässa och säger att om man skiljer sig och gifter om sig begår man äktenskapsbrott. Men, om det sker i kärlek då? Då borde det väl vara okej? Nej, det verkar inte som att Jesus lämnar någon sådan utväg. Hans vision om det livslånga äktenskapet mellan man och kvinna står fast, oavsett vad människor tycker eller tänker om det.

Precis efter det att Petrus för första gånge har bekänt Jesus som Messias berättar Jesus om sin förestående död för lärjungarna. Petrus tar honom då åt sidan och säger att något sådant ska aldrig få hända, varpå Jesus väldigt bryskt tillrättavisar Petrus och säger att hans ord är människors. Ja, han till och med hutar åt Satan vid detta tillfälle. Varför? Petrus förebråelse var ju menad i kärlek. Han ville inte Jesus något ont. Men det vara bara fel. En till synes kärleksfull handling som ändå var totalt emot Guds plan och vilja.

Det är bara några exempel från Skriften där handlingar som ser ut att göras i kärlek i själva verket är, eller kan bli, totalt fel. Vi kan göra allt möjligt ”i kärlek”, men om det sker utanför Guds ramar spelar det liksom ingen större roll. Uttrycket, och sanningen, att ”Gud är kärlek” är inte synonymt med att ”kärleken är Gud”.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s