Talet om korset

Postat: 28 mars, 2015 av Jonas Nordén i Bibeln, Lärjungaskap
Etiketter:,

Det kan inte råda någon tvekan om att korset är den kristna symbolen framför alla andra. Överallt där vi ser en byggnad med ett kors på förstår vi att det finns en kristen kyrka. Alla de nordiska länderna har korset i sina flaggor. Det är fortfarande överlägset världens mest populära smycke. Kristendomen beskrivs av historiker, mycket riktigt, som ”korsets religion” (debatten om huruvida kristendomen är en religion kan vi lämna just nu). Paulus sammanfattar kristendomens kärnbudskap med orden ”talet om korset” (1 Kor 1:18).

Hos de flesta människor idag tror jag att korset väcker positiva känslor. Det står för tro, trygghet, värme, närhet, räddning, liv och hopp. För människorna som levde under det romerska imperiet i början av vår tideräkning stod korset för något helt annat. Då symboliserade det lidande, tortyr, död, förnedring, förbannelse och förakt.

När vi nu går in i Stilla Veckan kommer jag att sätta lite extra ljus på korset och innebörden av Jesu korsdöd för oss. Varje dag kommer en ny artikel att publiceras här, med olika fokus på världshistoriens absolut största och viktigaste händelse: Jesu kamp, lidande, offerdöd och uppståndelse. I varje ny tid behöver talet om korset återuppväckas och få nytt liv. Innebörden av Jesu död och uppståndelse behöver bli levande och uppskattat av nya generationer. För faktum är att utan det finns det ingen kyrka, ingen kristen tro, inga lärjungar, inget hopp och ingen framtid. Såväl en enskild kristen människa, som hela kyrkor behöver vara ”korsmärkta”. Låt oss därför tillsammans stanna upp i denna vecka för att låta korsets fulla betydelse skölja över oss och än en gång påminna oss om vilka vi är: Syndare i behov av Guds ingripande, nåd och kärlek.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s